Met welke lijm plak ik glas op hard plastic?

Hallo,
ik ben bezig met een knikker lamp en zoek al een tijdje de juiste lijm.
Mijn idee is om knikkers te plakken op een ronde hard plastic bol.
Voor dit idee heb ik als eerste siliconen kit gebruikt.
Dat ging heel goed, totdat de knikkers met lijm en al van de bol af vielen.
Daarna heb ik twee componenten lijm geprobeerd, maar als ik de hele bol wil beplakken, ben ik zo'n 100,- verder.

Nu dacht ik; kan ik misschien eerst een andere lijm smeren op de plastic bol, daarna met siliconen kit de knikker plakken, zodat de knikker ook echt aan het plastic vast zit?

heeft iemand ideeën/suggesties voor een bepaalde lijm?

Heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Siliconenkit is een afdichtmiddel en geen lijm, het zal nooit erg goed hechten en omdat het flexibel blijft kan je siliconenkit er vaak later aan 1 stuk zo af halen.

Ik zou naar de bouwmarkt gaan en een lijmpistool halen met die staafjes, wordt warm en smelt, wat op de knikker, op de bol drukken en het koelt meteen af, dus zit het meteen vast.

Deze lijm werkt ook op glas.

Toegevoegd na 3 dagen:
Toevoeging:

Deze lijm is niet alleen geschikt voor hout op hout zoals Burgos in zijn reactie typt. Het is voor vele materialen geschikt.

Voor hout op hout kun je dit juist beter niet gebruiken en gewoon houtlijm gebruiken, dat is er speciaal voor gemaakt en trekt ook gedeeltelijk in het hout zodat je een veel sterkere verbinding hebt. deze lijm is een soort stroop als het uit het pistool komt en zal dus op het hout liggen ipv er in trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Nou echt niet,met een lijm pistool kan je echt niet lijmen,het wordt hard,en met 1 tik, ligt alles er af.
Hoe ik dit weet? WIJ HEBBEN EEN MEUBEL FABRIEK,EN HEBBEN OOIT SPIEGELS OP HOET GELIJMT,EN ALS DE LIJM HARD WAS,1X DE DEUR FLINK DICHT DOEN, EN DE SPIEGELS LAGEN ER AF.
LIJM PISTOOL IS ALLEEN MAAR GESCHIKT VOOR HOUT OP HOUT,EN DAN NOG MET EEN ANDERE LIJM ER BIJ.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Burgos, Het gaat hier om een lamp, niet om een deur die je vaak los en dicht doet. Het is logisch dat als je een spiegel (erg breekbaar!) op een bewegend deel wilt lijmen dat je geen harde soort lijm gebruikt toch? Dat zou je als je een meubel fabriek hebt toch wel moeten kunnen nagaan. Gewoon met een elastisch blijvende montagekit vastplakken zo'n spiegel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens... voor hout op hout gebruik je houtlijm, en geen lijmpistool als dit natuurlijk. Een lijmpistool is voor hobby/knutselwerkzaamheden, niet om een hele sterke verbinding te maken. Het heeft als grote voordeel dat je iets niet lang vast hoeft te houden, het wordt warm en daardoor "vloeibaar" (lees: stroperig), en daarna koelt het snel af en zit het vast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een + van mij :)

Andere antwoorden (2)

Heel simpel: met een goedkope lijm kom je er niet. Het probleem is dat de knikker behoorlijk dik is ten opzichte van het lijmoppervlak. De hevelwerking van de knikker op het lijmoppervlak is behoorlijk groot en het vergt een geavanceerde lijm om dat blijvend te verlijmen. Iets als een 2-componenten montagelijm op basis van polyurethaan zal het klusje waarschijnlijk wel klaren maar het kostenplaatje is navenant. Ik zou het, als je het betaalbaar wilt houden, eerst eens proberen met een dikke High Tack montagelijm. Als dat niet lukt kom je toch op de eerder genoemde dure lijm uit.

Suc6
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik de Bison lijmwijzer volg kom ik ook uit op 2 componentenlijm :-(

http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/1259-kombi-power/

Ik weet niet hoe groot de lamp is, maar bij bol.com kost een tube €10,50 en het is een soort van secondelijm. Dus het hoeft er niet dubbeldik op.

Kan me niet voorstellen dat je 10 tubes nodig hebt.
http://www.bol.com/nl/p/2-componentenlijm-kombi-power-65-ml/9200000010393190/?Referrer=ADVNLGSA002034000999200000010393190