Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kun je latex bewaren? Ik heb hier een emmer van 10 liter staan, maar die is al ruim 8 tot 10 jaar oud.

Ik heb hem eens opengemaakt en erin geroerd, hij is wat stijf, er zou wat water aan toegevoegd moeten worden. Afgezien of ik er nog mee kan verven, vraag ik me ook af of die verf misschien giftig wordt na een aantal jaren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Normaal gesproken een paar jaar, echter alleen zolang je er geen water aan hebt toegevoegd (anders gaat het "rotten", en dat ruik je meteen als je de emmer openmaakt).

Als het er nog goed uitziet en nog goed homogeen gemengd kan worden door te roeren, kun je het nog wel proberen te gebruiken. Doe eerst een proefstukje.

NB
Ik heb onlangs nog latex gebruikt die min. 7 jaar oud was.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Was die emmer nog dicht of al eens open geweest? (zowel een vraag aan compris als aan Yaja)
Dan weet ik of het zin heeft aangebroken emmers te bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die was al eens open geweest en ook deel van gebruikt Maar wel bewaard onder (blijkbaar) goede omstandigheden: vorstvrij en koel/donker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die was al open geweest. Ik heb hem lang geleden gekocht, en er maar een beetje van gebruikt. Ik was toen van plan om nog meer te gaan verven, maar dat is er niet gekomen. Pas geleden heb ik hem dus opnieuw opengemaakt om te kijken of de verf nog bruikbaar is. Toen heb ik hem ook doorgeroerd en toen merkte ik dat het wat stijf is, dus dat dat er water aan toegevoegd moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben gerustgesteld door alle antwoorden.
Maak er maar gebruik van er is niets mis mee. Heb er ervaring mee. Iets aanlengen met water
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja vorstvrij bewaren is wel erg belangrijk, verders lijkt de kwaliteit van de verf ook invloed te hebben, maar als de verf nog goed mengt met wat water er bij en het stinkt niet, is de verf nog prima.
Wil je het zeker weten, probeer een proefstukje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben gerustgesteld door alle antwoorden.
Nee, latex kan heel erg lang bewaard (jaren) worden maar tussentijds openmaken is niet goed want dat bekort de bewaartijd.
Omdat het op waterbasis is kan het gaan schimmelen, is het niet gaan schimmelen dan kun je het wel weer gebruiken.
Tijdens het bewaren zal het pigment uit het water gaan bezinken en dit zal een stevige roertijd nodig hebben om weer gemixed te krijgen als de kleur is goed gebleven maar het dan nog iets te dik is dan kun je het weer wat verdunnen met water.
Liever nooit mixen met nieuwe verf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben gerustgesteld door alle antwoorden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding