Voor mijn werk moet ik regelmatig meten in hoeverre een ruimte voldoende gasdicht is gebouwd. Het meten van de hoeveelheid lekkage is met de juiste spullen niet moeilijk, het bepalen waar de lekkage zit vereist wat meer ervaring.
In de regel gebruik ik rookpatronen (omdat ik absoluut geen brandende voorwerpen mag hebben in mijn werk), maar dat kan in de thuissituatie simpelweg met een sigaret. Hou de (brandende) sigaret in de buurt van de plek waarvan je vermoed dat de tocht vandaan komt, en je ziet de rook wegwaaien.
Laat je daarbij niet in de war brengen door luchtstromingen in de kamer die worden veroorzaakt door de verwarming (want warme lucht stijgt op, en de radiator zit altijd voor het raam, en het raam tocht meestal...). Zet eerst de radiator uit en wacht tot die helemaal is afgekoeld, dan kan je veel beter zien waar het tocht.

Tocht kan je beter ontdekken als het buiten een beetje waait, dan is het drukverschil tussen de ene kant van het huis en de andere kant altijd iets hoger en dan tocht het harder.

na het zoeken met die sigaret kan je het beste even de ramen openzetten... dat tocht wel iets harder, maar je bent sneller van de stank af.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Pak een kaars en steek die aan. Kijk of de vlam beweegt en je ziet dan of het tocht of dat er ergens wind naar binnen komt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geestig. 2 zielen, 1 gedachte. Je was 14 seconden eerder klaar dan ik.
ronron1212
12 jaar geleden
Kan gebeuren
Steek een flinke kaars op, en loop ermee rond. Stop op verschillende hoeken in de ruimte, en kijk naar de bewegingen van de vlam.
Dat zal je vast een indicatie geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Ouderwets maar helpt :

1, Stop je wijs vinger in je mond
2, haal hem er weer uit
3, Steek hem in de lucht
4, Voel of je een briesje voelt en zoja waar komt dat dan vandaan

(Amen !!! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou het eventueel met een rook machine kunnen doen, of met een dikke sigaar, kijken waar de rook heen gaat, en dan tegengesteld lopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een draadje (of een draadje van een spinneweb:) ) aan het plafond hangt en als hij beweegt, tocht het!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met een plakbandje en een touwtje ben je er gelijk klaar mee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je handen nat maken, steek ze in de lucht, en je gaat vele rapper de koelte voelen,echt waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rol een krant op en steek die in de brand,de tocht komt van de tegenover gestelde kant als waarnaar de vlam wijst.
Proberen en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een ruimte, stel de woonkamer, een buitenmuur hebt kan deze tocht veroorzaken. Warme lucht koelt af op een koude muur, warmte stijgt op en koude (afgekoelde) lucht valt naar beneden. Dat zou een oorzaak van tocht kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt van die gele post-it papiertjes aan muren, plafonds en vloeren plakken, of sigarettenvloeitjes, en als die wapperen of weggeblazen worden weet je waar het tocht.
Dat gedoe met kaarsjes en sigaretten en vuurtjes lijkt me wat minder geschikt......