Hoe stel ik mijn vloerverwarming het zuinigste in?

Hebben een nieuwe ketel sinds 2 jaar, Intergas kompakt HR 28/24 en deze hangt op zolder (geisoleerd). Sinds kort hebben we vloerverwarming op de gehele beganegrond en nergens meer radiatoren (behalve op de verdieping). Ik heb het idee dat de ketel en de vloerverwarming niet goed samenwerkt, omdat de ketel bij een gelijke temperatuur om het kwartier even aanslaat...

Nuttige informatie en extra vragen:
opbouw nieuwe grondvloer: 10cm isolatie, 15cm beton, 7cm dekvloer met vloerverwarmingsbuizen)
Vloerverwarming heeft 4 groepen, alle thermostaatknoppen staan open (allemaal worden ook warm) en de hoofdthermostaat staat op maximaal (55 graden)
Ketel temperatuur staat nu op 55
Snelheid pomp staat op stand 2 (van de 3)

Vragen:
Welke snelheid moet de vloerverwarming pomp hebben?
Welke ingangstemperatuur moet de vloerverwarmingsunit hebben?
Welke temperatuur moet de ketel staan?
Welke temperatuur moet ik snachts aanhouden om zo goedkoop mogelijk te stoken? (nachtverlaging van 20 naar...?)
Moet ik nog andere aanpassingen/instellingen toepassen/uitvoeren om zo goedkoop mogelijk te kunnen stoken?

ps: de pomp van de vloerverwarming is een aan/uit pomp.. staat altijd de draaien dag en nacht

Toegevoegd na 23 minuten:
toevoeging: laminaat op de betonvloer, dus geen tegelvloer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Logisch.. Want 55 mengen met kouder water geeft natuurlijk een lagere temp..
Maar de verdeler staat toch niet in contact met de ketel.. Dus of de verdeler nu te 'koud' water krijgt of te warm.. Zolang de omgevingsfemperatuur maar voldoende is, is het toch prima?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het probleem?
Dat de ketel om de 15 min even aanslaat is normaal bij een systeem waarbij de watertemperatuur altijd gelijk moet blijven. Je hebt het over nachtverlaging, waarop zou je die instellen?
(ik heb namelijk geen goed beeld van de thermostatensituatie beneden, waar zitten die?)

Antwoorden (1)

Een hele pak vragen maar geen probleem.
Uw pomp snelheid is in orde, stand 2 op 3. Als die voldoende is voor uw kring(en) kan u best aan de vloer zelf voelen, die moet op alle plaatsen dezelfde aanvoelen, ook in de verste uithoeken.

De temperatuur van het water is ideaal op 38 °C. Hierbij heeft de ketel temperatuur weinig belang want is ingesteld om uw radiatoren nog voldoende opwarmt en afhankelijk van het seizoen. Tussen seizoen 50 a 60 °C maar bij 0 °C al gauw 70 a 80 °C maar bij strenge vorst gaat dat al naar 90°C. U begrijpt hieruit dat uw vloerverwarming een afzonderlijke regeling moet hebben.

Thermostaat verminderen heeft vooral belang bij uw radiatoren, daar kan u maximaal besparen, bij vloerverwarming heeft dit weinig nut want het duurt veel te lang alvorens die terug warmte afgeeft.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de informatie.
Uit het laatste begrijp ik dat u suggereert dat de thermostaat overdag en snachts op 20 graden kan blijven staan?..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor uw vloerverwarming wel, evt 1 a 1,5 °C zakken maar meer is echt uit den boze omdat u dan weer lange tijd moet opstoken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in een goed geïsoleerd huis is ook bij strenge vorst 60 graden meestal genoeg, de maximale capaciteit is dan lager en de opwarmtijd iets langer, maar de ketel is zuiniger.
Zolang het niet oncomfortabel wordt hoeft de watertemperatuur niet omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jackd, dat klopt maar dat kan ik van hier achter mijn PC niet beoordelen en dit zijn worst case voorbeelden.
Een lagere boiler temperatuur zal de brander langer laten werken wat natuurlijk in een beter rendement resulteert, MAAR het moet behagelijk blijven en de thermostaat moet zijn temperatuur halen, indien niet moet men de boiler temperatuur verhogen.