Kan je klapdeuren maken door de ene deur met opdek rechts, en de andere met opdek links te nemen?

In mijn nieuwe huis wil ik twee binnendeuren kopen die de doorgang van de woonkamer naar de woonkeuken van ongeveer 160cm kunnen afsluiten. Het gaat hierbij om naar buitenslaande deuren, een beetje zoals op deze foto...

Nu wil ik deuren bestellen van een bekend merk, en ik vraag me af wat voor soort deuren ik moet hebben om te zorgen dat de twee deuren goed in elkaar sluiten:
a) 1 deur met opdek en de ander stomp;
b) 2 deuren met opdek, de ene links en de andere rechts.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand weet hoe zulke deuren werken.

Alvast hartelijk dank voor een antwoord.

Sam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/19019-stappenplan-voor-het-uitkiezen-van-een-deur.html
Kijk naar het eerste plaatje en je ziet dat een standaard opdek en een stompe niet in elkaar passen.

Twee keer opdek kan ook niet want opdek is zowel links, rechts als boven. dat gaat niet passen.

Je hebt 2 stompe deuren nodig. Waarbij bij één deur, normaal degene met het slot/klink, een lat op de deur zit zoals op de linker deur op jouw foto.
Tevens moet in de andere deur een systeem zitten om hem vast te kunnen zetten. Als je een standaard deur koopt, zou er in de hoeken wel eens te weinig hout kunnen zitten om er nog iets in te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor jullie reacties, het is me helder wat ik nu moet gaan doen. Groetjes, Sam.

Andere antwoorden (2)

Wat bedoel je met klapdeuren? Naar mijn mening zijn dit doorslaande deuren, ofwel deuren die zowel naar binnen als naar buiten draaien. Als dat de bedoeling is bestel je twee stompe deuren met een tussenruimte van 50 of 51 mm ( resp. 38 of 40 mm deuren) met daartussen een rubber profiel. Als je echter twee openslaande deuren bedoelt welke sluiten in een sponning zal je bij de leveranciers gewoon een dubbel deurstel moeten bestellen. Zij zullen er dan voor zorgen dat deze op de juiste wijze sluiten. Dit kan bijvoorbeeld met een ouderwetse tongnaald, een aanslag lat of een aluminium deurnaald. Ik kan je hier nog veel meer over vertellen als ik weet wat je bedoeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb tussen de hal en de woonlkamer ook twee klapdeuren. Vroeger zaten er scharnieren aan met veren, zodat de deuren beide zijden konden zwaaien. Ik heb dat veranderd met andere scharnieren door één deur de ene kant en de andere deur de andere kant op te laten draaien. Normaal gebruiken we maar één deur, de andere zit met een schuifje vast in de sponning. Op de andere deur heb ik een latje gezet, zodat dit over de andere deur valt en er geen tocht langs kan. De aanslagen van de deur heb ik boven in de sponning gemaakt en de deur die normaal gebruikt wordt, laat ik boven aanlopen tegen een stukje plastic dat klemt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Even ter verduidelijking, het zijn twee stompe deuren.