Wat betekent lichtbreedte bij een LED zaklamp?

Ik ben een aantal zaklampen aan het vergelijken.

De goedkoopste hebben een lichtbreedte van 40 m
Voor een paar euro meer koop ik er één met een lichtbreedte van 200 m

Op een andere site zag ik een (hele dure) lamp die "professioneel" door bijv politiemensen wordt gebruikt en die zou een lichtbreedte van 297 m hebben

Wat betekent dat nou precies?

Toegevoegd na 23 minuten:
Wat ik dus niet helemaal snap is het volgende: ik heb eens zo'n dure lamp aan gezien, op een muur op ca 20 m afstand, was een lichtcirkel van ca 5 cm zichtbaar (en ze claimden dat hij dat over veel grotere afstanden ook kon).

Zou dat bij een "200 m" lamp tot 200 m ver zo blijven?
Dan is breedte dus niet de breedte van de lichtstraal maar de afstand die hij haalt

12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zie ook mijn toevoeging!

Het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk hoe breed het licht wordt.
Als je met een zaklamp op de muur schijnt heeft het een bepaalde diameter (lichtbreedte). Als je verder van de muur gaat staan voor die lichtbreedte hoger.

Op een gegeven moment wordt het wazig. Wanneer het wazig begint te worden heb je de maximale lichtbreedte bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent dat je de lichtstraal kan beinvloeden door aan de lens te draaien, dus in feite hoe ver je op iets kan schijnen en dat het dan nog zichtbaar is.

Bij die duurdere (ik vermoed een MagLite, prima spul, was even slikken, maar ik heb er nu ook 3 in verschillende maten) kun je echt de straal focussen/concentreren op iets door aan de lichtkop te draaien. Of 297 m wordt bereikt, heb ik nooit uitgeprobeerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
De "breedte" komt hier voor als de dikte van de lichtstraal, hoe geconcentreerder (dus minder breed) hoe VERDER de lamp schijnt.

Zeg maar het "diafragma" van de zaklamp.

Google ook Light Width
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het niet om lichtbreedte , maar om het aantal lumen,1200 lumen is gelijk aan de lichtopbrengst van een normale lamp van 100 watt.
Hoeveel led is gelijk aan de lichtopbrengst van 100 watt?
Wat kan je waarnemen bij 1200 lumen?
En hoeveel led heb je dan nodig?
Als je de beschrijving ziet op diverse lampen,is er niet een gelijk.
Kan je er de krant bij lezen,of is het gelijk een kleine bouwlamp?
Maak me wijzer zelfs winkeliers geven je een antwoord wat duidelijk maakt dat ze beslist niet weten wat ze nou verkopen.