Wat zegt me de velgmaat: 6JJx14? 14 = 14 inch dat weet ik. Ik zoek velgen voor een Toyota Celica 1986-1988 welke deze spec's aangeeft.

komt dit overeen met 5x100?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt het over twee verschillende dingen, namelijk de maten van de velg en de steek.

Velg

Ook de velg heeft een codering:

ET staat voor het aantal mm dat het hart (bevestigingspunt) van de velg uit het midden staat. Bij een lagere ET waarde is de velg meer gebold en steekt de velg aan de buitenkant dus verder uit de wielkast. (Bij een bollere velg is de buitenrand van de velg verder verwijderd van het hart waar de velg bevestigd wordt)
5J: J staat voor de hoorncode (vorm van velgbed), en 5 voor de bedbreedte van velg in inch. 5J is dus 5 inch x 2,54 cm is 12.7 cm breed.
15 inch staat voor de velgdiameter.
Steek 4x100 geeft aan dat de velg 4 bevestigingsgaten heeft en 100 geeft aan dat de steekcirkel 100 millimeter is. De steekcirkel is de diameter van de cirkel door het hart van de boutgaten. Bij vier gaten is dit dus de hartmaat van twee tegenoverliggende gaten. De meeste autovelgen hebben 4 of 5 gaten. Velgen van oudere auto's zijn soms uitgerust met 3, modernere soms 6 gaten. In het algemeen heeft een zwaardere auto meer velggaten.