mag ik hier een stukje afzagen ?

ik heb een afvoerbuis die een stuk werd ingekort. mag ik van de mof die beide stukken opnieuw aan elkaar zet nog een centimeter inkorten aan beide kanten ? doordat deze ongeveer nog een centimeter te lang is en de uiteinden reeds op het kleinst mogelijke gezaagd werden ?

Toegevoegd na 3 minuten:
de uiteinden van de buis die reeds werd ingekort en met deze mof terug aaneen wordt gezet. dit om nog een centimeter (op zijn minst) te kunnen winnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
de uiteinden van de buis die reeds werd ingekort en met deze mof terug aaneen wordt gezet. dit om nog een centimeter (op zijn minst) te kunnen winnen.

Toegevoegd na 34 minuten:
op de toegevoegde foto heb ik de horizontal lopende buis (onderaan) afgezaagd en de mof die er over komt is een centimeter te lang,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een stuk van de mof afzagen heeft geen invloed op de lengte van de afvoerbuis, alleen op de koppelingsterkte van de twee buizen.
Je kunt van die 2 buizen zoveel afzagen als je maar wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb aan beide kanten van de doorgezaagde, originele
afvoerbuis, nog een lengte van 15 mm aan weerszijden over, wanneer ik nu , van de mof, ook nog eens een stuk van een centimeter afdoe, kan ik de afvoerbuis, die dan nog de lengte zal hebben van de afgezaagde mof, tot deze lengte inkorten en dat maakt dan dat ik in feite geen afvoerbuis meer heb, wat de bedoeling is, want ik moet een tiental cm de wasmachine verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat kon ik uit je verhaal niet opmaken. Nu begrijp ik het. Officieel mag dat niet, maar als je het goed verlijmt met PVC-lijm, en de koppeling nog in zicht is, maw niet onder de vloer verdwijnt, kan je het doen. Op een afvoer staat niet echt veel druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het moet niet zo zijn dat het langste stuk dat aan de mof wordt gekoppeld bijv meer dan een meter is. Maar aangezien het een wasmachine betreft, dus een afvoerhoogte van 65 cm, kan je het gewoon doen. Gaan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid de beugel niet onder maar OP de mof zetten, kan er echt niets mis gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is mij toch gelukt op de manier die ik voor ogen had
bedankt en jij gaf mij het volledigste en eenvoudigst uitvoerbare werkwijze, sorry voor alle andere die een mogelijke oplossing in de mak hadden, toch bedankt

Andere antwoorden (2)

Ik denk wel dat dat gaat. Mof en buis moeten over voldoende lengte contact hebben met elkaar om goed te kunnen verlijmen. Bij het bepalen van die lengte is een grote marge ingebouwd, zodat het onder alle omstandigheden goed vast zit en waterdicht is. M.i. kun je zonder gevaar die lengte met een derde verminderen.
12 jaar geleden
Dat gaat wel lukken, gebruik genoeg lijm, dan heb je aan de 15 mm genoeg.
(natuurlijk moet je altijd genoeg lijm gebruiken, maar nu is het extra belangrijk)

Persoonlijk had ik de verticale buis zo hoog mogelijk boven de vloer afgezaagd om vandaar af opnieuw op te bouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
daarmee bedoel ik, net onder de splitsing afzagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
indien ik dat volgens jouw idee had uitgevoerd, dan had ik wel heel wat meer materiaal nodig en kon ik de rest van de afvoer niet opnieuw gebruiken. is wel een goed idee hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je had het horizontale gedeelte van het linker gedeelte iets langer kunnen laten,
dan had je allen de splitsing, een 45% stukje en een mof om het weer aan te sluiten op het stuk dat verder naar boven en rechts gaat nodig gehad. het linker gedeelte had je dan rechtstreeks aan kunnen sluiten op het 45% stukje (%=graden, maar dat teken kan ik zo snel niet vinden) Maar zo kan het ook
Alleen niet zo netjes en een iets grotere kans dat het fout gaat, maar als het eenmaal zit dan zit het wel goed. Maakt je de linker buis ook weer vast aan de muur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, nu ik het op foto zie, ben ik het eens met Jackd. Doe jezelf een lol en loop even naar de bouwmarkt of een bouwafvalcontainer (skip/bakkie) bij je in de buurt. Haal een stuk PVC pijp, een knietje (45 gr koppelingstuk) en nog een mof. Kost een paar euro, en je bent dan wel zeker van je zaak!
Als ik goed kijk op de foto is de onderste koppeling een draaistuk, dit vind ik ernstiger dan de mogelijke koppeling tussen de witte pijp en de mof, aangezien deze verticaal leidt.
Draai onderste koppeling weg en vervang met te verlijmen mof.
Aan de bovenzijde verlijm knietje aan de "nieuwe"pijp en dan met eventueel koppelstuk naar de witte pijp verlijmen. Niet knijen, dat geeft in de toekomst alleen maar frustratie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, die hele witte bocht vergeten... gewoon knietje gebruiken en aansluiten op de afvoer. Het ziet er ook niet uit (en ook riskanter) om 2 verticale koppelingen te hebben binnen een afstand van 50 cm! (bij standpijp)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je "door" de muur bent een knietje omhoog verlijmen (met eventueel nog een stukje PVC-pijp). Dat hele witte pijp-gedoe en koppelen aan "grijs" HELEMAAL vergeten!!! Je hebt jezelf veel meer problemen op de hals gejaagd dan nodig was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die "witte buis is de afvoer"flexibel" van de wasmachine, deze past in de bovenste opening van de "grijze" buis.de verticale buis wordt opnieuw aan de muur bevestigd