hoe moet je permanente stift van pianotoetsen verwijderen?

Wij hebben een 2de hands piano gekocht waarop de noten op de op de toetsen is geschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de soort inkt die gebruikt is, en het materiaal van de toetsen. In het ergste geval is de inkt diep in het plastic getrokken en helpt alleen afschuren of vervangen nog.

Je kunt beginnen met water en sop (ontvetten moet sowieso), of schoonmaakmiddelen of alcohol (spiritus.)
Als dat niet helpt dan wasbenzine of terpentine.
Aceton verwijderd bijna alle verf en opdrukken, maar kan ook sommige soorten plastic oplossen of aantasten. Je kunt het bij de drogist kopen of nagellak remover gebruiker (hoofdbestanddeel daarvan is aceton.)

Als dat niet werkt rest enkel nog (onverdunde of weinig verdunde) waterstofperoxide met UV licht (of zonlicht), maar dat is water moeilijker praktisch (ook om te kopen) en je moet het ook zeker niet in je ogen krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
o ja, als je met schuren gaat beginnen dan kun je best beginnen met heel fijn autopoetsmiddel (in autospulletjeswinkels te koop) of zo fijn mogelijk modelbouwverfpoetsmiddel (in modelbouwhobbywinkels te koop.) Of met super fijn nat schuurpapier.
En dan steeds groffer, tot het er af is, en dan weer fijner tot het er weer een beetje toonbaar uit ziet.
Als je tandpasta gebruikt moet je tandpasta met fijn schuurmiddel hebben, zoals tandpasta op basis van foraminiferen. In mijn ervaring schiet tandpasta meestal niet zo op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met stickerverwijderaar of nagellakremover.
Amadea
11 jaar geleden
met benzine.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Wat terpentine op een stukje keukenrol doen en dan is het zo eraf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tandpasta schijnt heel goed te werken. Niet helemaal duidelijk of het tandpasta moet zijn met baking powder, in bijgaand filmpje zie je in ieder geval hoe goed dat gaat. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een watje met parfum! Dat gebruik ik áltijd als ik permanente stift moet verwijderen, echt super!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ik als eerste proberen met Dasty, als dat niet helpt wordt het schuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je neemt een stift met wasbare inkt en schrijf daarmee over de permanente stiftinkt heen.
De stift maakt de oude inkt weer zacht.
Daarna een doek er overheen en alles is weg.

Wat ook helpt:

Spuit deo over de te verwijderen stiftvlekken, deze kun je met een droge doek wegwrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een Whiteboard marker met inkt met een oplosmiddel schrijf ermee over de permanent marker en dan kun je het zo uitvegen. Bij mij op school doen ze dat altijd als iemand met een permanent marker op de borden heeft geschreven.