Vraagje, verf ik best eerst de muren en plaats ik achteraf de deuren? Of plaats ik best eerst de deuren en achteraf de muren schilderen?

De deuren hoeven niet geschilderd te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Alles wat een risico tot beschadigen geeft kan je beter eerst doen.
Naar mijn gevoel is dit vooral afhankelijk van de ruimte van de scharnierkanten van de deuren ten opzichte van je muren.
Sluit dit nauw aan, dan zou ik de deuren eerst plaatsen. De latex die je eventueel op de deuren morst haal je er makkelijk met water (direct) wel weer af.
Butsen of zwarte vegen die je bij plaatsing van de deuren in/op de muren veroorzaakt geven veel meer werk en last.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op glas (uitzondering gematteerd/gestraald glas) hecht geen verf. Van glas is verf makkelijk te verwijderen met warm water en/of spiritus, al dan niet met een zacht borsteltje bij geprofileerd of gefigureerd glas.

Andere antwoorden (3)

Wat je niet schildert moet je meestal afplakken of weghalen. Ik zou daarom de deuren achteraf plaatsen; kun je ze er ook niet onderkliederen. Wel de kozijnen afplakken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kozijnen van de deuren ook nog moeten worden geplaatst, kun je dat beter doen voordat je de muren gaat schilderen. Zo loop je geen kans je pasgeverfde muren te beschadigen.
Je kunt je geschilderde deuren afplakken met geel afplakband. Na het schilderen, kun je dat plakband het best direct weer verwijderen. Als je langer wacht, loop je de kans om stukken van de nieuwe laag verf mee te trekken.
Als het echt alleen om nieuwe deuren gaat, begrijp ik je vraag niet zo goed, want waarom zou je die niet kunnen plaatsen alvorens aan de muren te beginnen? Dat kan toch nooit kwaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf net een nieuwe deur geplaatst gekregen en er is geen spatje verf op die deur gekomen, hoor. Ik zou me niet te veel zorgen maken.
Volgens mij maakt het echt niet uit wat je eerst doet, beide heeft voor- en nadelen.

Als je eerst de deuren plaatst bestaat de kans dat er muurverf op komt (hoewel ik dat wel knap zou vinden, je gebruikt doorgaans een antispatroller en rondom kozijnen schilder je met een kwast en niet een roller die kan spatten). Als je trouwens ook gelijk zorgt dat je een vochtig doekje bij de hand houdt dan kun je wat je knoeit zonder problemen gelijk op doen.

Als je eerst de muren doet en dan de deuren dan bestaat er evengoed de kans dat je de muren beschadigd of vies maakt, denk aan tegendruk zoeken tegen die net mooi geschilderde muur waarop je dan vingerafdrukken achterlaat. Maar ook hier geldt het zelfde, houdt een vochtig doekje erbij een doe het gelijk op en zo nodig tip je het later nog even met wat muurverf aan.

Dus doe gewoon wat jouw het prettigst lijkt.