Als een nieuwbouw appartement al sind juni wind- en waterdicht is, is het dan nodig om toch het beton af te werken met vliesbehang?

Zou er nog een risico op krimp scheuren zijn ivm het drogen van het beton?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je beton is uitgehard, en dat heeft niets te maken met hoe lang je huis als windicht is. Maar elke woning kan gaan werken. Ook nog jaren na de bouw. Je kan zelf besluiten hoe je eea afwerkt. Glasvliesbehang gaat zowieso het scheuren van uren niet tegen, maar zal het hooguit verbergen. Een nieuwbouwwoning zou overigens niet mogen gaat scheuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er kan nog redelijk wat vocht in je woning zitten, mijn advies is om een niet te dik behang op de muur te plakken.
vliesbehang kan ook, maar dat is meestal bedoeld om lelijke muren/scheuren weg te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewapend betonnen draagmuren zullen niet gaan schuren. Doen ze dat wel dan is er iets fout gegaan en dan moet je het zeker laten bekijken door een expert.

Niet dragende muren scheuren soms wel,
hoort niet en komt vooral door te snel drogen, maar kan ook andere redenen hebben.
Meestal zijn dit muren die niet van beton zijn, maar bijvoorbeeld van Ytong blokken, die scheuren dan op de voegen.

Eigenlijk moet je dit aan de aannemer of verkoper vragen, het liefst per email. Als die verkeerd advies geeft is ie er aansprakelijk voor.
Ook weet hij precies welke materialen er gebruikt zijn.