Mag je Xyladecor houtvernis gebruiken op gipsplaten?

Hallo,
In onze keuken hebben wij Gyproc platen. Daar lagen al 2 lagen matte verf op maar dat was niet zo handig om proper te houden. Ik heb die muren dus opgeschuurd en gereinigd en daarna overschilderd in dezelfde kleur maar dan met satijn glans (2 lagen).
In de DHZ zaak hebben ze me aangeraden om er ook nog een laag Xyladecor vernis over te leggen. Maar op die pot vernis staat enkel dat het geschikt is voor hout. Kan ik die dan gebruiken op mijn geverfde gipsplaten of hebben ze me wat wijsgemaakt?
Alvast bedankt voor het deskundige advies!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan ben je verkeerd ingelicht.Als het satijnglans van goede kwaliteit is dit goed afwasbaar.Maar een vernis er over ( 2 lagen ) is beter. Een watergedragen polyurethaan vernis, of een watergedragen acrylvernis. wan ik ga er van uit dat je de muur in acrylverf hebt geverfd. Het beste wat je kan doen is op de sites van bekende merken ?Sigma, Levis, Trimetal, Mathys etc. hun aanwijzers gebruiken, of op zoek naar boven vermelde produkten.

Het beste antwoord

Nee, dat kun je beter niet doen, Xyladecor heeft ook een impregnerende werking, dat is iets wat je niet wil hebben want kan i.d.g. vlekken veroorzaken en (afhankelijk van je huidige verf) zelfs reageren op elkaar.

Ik zou er eerst niets aan doen en ervaren of deze verf wel makkelijk schoon te houden is, mocht je toch een stapje verder willen is misschien verf op basis van Polyurethaan een optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Wat betekent "i.d.g."? Betekent dat "in dit geval"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja

Andere antwoorden (1)

xyladecor heeft hier echt geen nut, geeft een raar effect en heeft op een lakverf totaal geen grip niet doen dus. de satijn glans is ruim voldoende.