Hoe kan men letters terug vergulden van oude stenen-marmeren boek op grafzerk ?

Boek is vast op grafzerk.
Voorkant opengeslagen boek is geslepen marmer.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik zou dit zelf willen herstellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Allereerst moeten de groeven die de letters vormen schoon gemaakt worden, Daarna zou ik de uitsparing verven met goudkleurige verf.

Schoonmaken van steen gaat goed met de chloorbleekloog die je gebruikt in de huishouding. Gewoon een flinke scheut in een emmer met warm water.

Het zal niet lukken de de uitsparingen alleen te poetsen. Het water loopt over de letter uitsparing en zal de plek naast de letters hier en daar ook schoon maken zodat je daar lichtere vlekken krijgt.

Het beste kun je de gehele grafsteen met bleekwater afnemen. Ik zou hiervoor een handborstel gebruiken.

Als de steen is opgedroogd kun je de letters schilderen. De goudkleurige verf breng je het makkelijkste aan met een stug klein plat penseeltje. Niet breder dan 5mm, 2mm dik en de haren mogen niet te lang zijn. Niet langer dan 5mm.

Ik heb wel letters in steen geverfd. Gaat heel makkelijk. Is een fluitje van een cent.

Succes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank
mvg

Andere antwoorden (1)

Ik zou even naar een natuursteenhandel ("grafzerkenwinkel") gaan. Zij leveren nieuwe grafmonumenten maar kunnen ook bestaande onderhouden/renoveren. In opdracht kunnen zij het boek losmaken en in de werkplaats schoonmaken en opnieuw vergulden.