Hoe weet ik welke pluggen bij welke schroeven horen?

Als ik in de winkel sta en ze zitten in de verpakking, hoe koop ik dan iets dat bij elkaar hoort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
93.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je vraag. Met dat probleem zit ik ook altijd te tobben.

Het beste antwoord

kijken naar de afmetingen, op de schroeven en pluggen staat hoe groot het is OF gewoon een bakje kopen waar het gecombineerd i zit, die zijn er over het algemeen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de doos pluggen (bijv. van Fischer) staat precies welke maten schroeven erbij horen. Je kunt het ook passen. De schroef moet niet dikker zijn dan de plug en bij gewone pluggen ook niet langer dan de plug (behalve bij speciale pluggen).

Als je het lastig vind kan je ook setjes kopen met pluggen én schroeven of het aan de medewerker van de winkel vragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de bijlage algemene informatie over pluggen. Het gebruik van de juiste plug is het halve werk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig, thanks!
Zoals hierboven al aangegeven is het in de winkel lezen wat er bij hoort.
Met name met dure / zware / en of kwetsbare spullen die opgehangen moeten worden is het raadzaam een passend advies in te winnen bij de ijzerwinkel. Dit omdat er ook veel verschillende soorten pluggen zijn voor diverse doeleinden.

Echter is het een beetje een vuistregel dat de schroef tussen c/a 10% korter moet en 30% mag zijn dan de plug.

Het meest standaard zijn muurpluggen met boorgat 4mm
deze zijn c/a 3 cm lang Voor boorgat 6mm ongeveer 4 cm lang. En boorgat 8mm ongeveer 5 cm
De dikte (schroefdraad) van de schroeven moet dus ook laten we zeggen 2 mm dunner zijn dan de plug.

Het is altijd handig een assortiment van in ieder geval deze 3 maten (muurpluggen) in huis te hebben.
Frimu2