Heeft je cv altijd genoeg capaciteit als je ipv 2 radiatoren in woonkamer vloerverwarming neemt als hoofdverwarming.

Toegevoegd na 50 seconden:
Of hangt dat van bepaalde factoren af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

wij hebben onze cv ketel moeten laten vervangen omdat die niet voldoende capaciteit had voor de vloerverwarming, dus laat je goed voorlichten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De capaciteit van de CV ketel bepaalt het aantal radiatoren in huis en per ruimte. Ga je dit veranderen (bv. door vloerverwarming aan te leggen) dan kun je het beste eens informeren bij het installatiebedrijf of je ketel daarvoor geschikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi disp,

het vermogen (capaciteit is iets van condensatoren) van een CV ketel wordt bepaald door de isolatiewaarde van het huis, de ligging en lokatie. uiteraard ook de gewenste temperaturen in de diverse kamers.

alle benodigde deelvermogens samen bepalen het totaalvermogen = het type CV ketel.

hoe je de warmte in huis brengt, dmv vloerverwarming, luchtverwarming of radiatoren maakt in principe niet uit.

wil je uitsluitend vloerverwarming gebruiken, dan moet je zeer goed isoleren, of in combinatie met luchtverwarming.

uitsluitend vloerverwarming kan alleen bij zeer goede isolatie. anders wordt het 'tapdansen' en dat is niet comfortabel.

ik stel voor om vloerverwarming in combinatie met radiatoren te nemen. de radiatoren geven snelle aanwarming en de vloerverwarming verhoogd het wooncomfort, je kan er zelfs een graadje lager mee stoken = energiebesparing zonder comfortverlies

ik heb zelf ook voor deze combinatie gekozen. het bevalt me uitstekend.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is te onvolledig om een goed advies te kunnen geven. 2 Radiatoren.....welke vermogen hebben die..........hoofdverwarming vloerverwarming........is alleen te bereiken bij een dusdanige afstand tussen de buizen (10-12 cm) dat voldoende vermogen kan worden ontwikkeld om de gewenste ruimte te kunnen verwarmen.
BIj 15 cm of meer uit elkaar leggen van de buizen kan je neit verwachten dat je de ruimte echt goed warm zult krijgen.
In de regel is het vervangen van radiatoren door vloerverwarming wel goed mogelijk (ook als enige verwarmingsbron, zeker bij tegels), maar graag meer info om een juist advies te kunnen geven.

Toegevoegd na 2 uur:
Uit je antwoord blijkt dat je CV-ketel Nefit Proline HRC 24 CW4 ruim voldoende vermogen levert voor de vloerverwarming die in plaats komt van radiatoren. Vloerverwarming in combinatie met luchtverwarming (zoals hierboven wordt geadviseerd) zou ik zelf afraden: vleorverwarming pas je juist toe om zo min mogelijk luchtbewegingen (stofverplaatsing) te krijgen. Dus die combinatie is echt niet logisch.
De buis diameter kan 14 mm bedragen als je laat frezen op 10 - 12 cm afstand

Toegevoegd na 2 uur:
Ik vermoed dat inzender Dre het niet eens is met mijn antwoord, want op alle antwoorden staat een uiting van slecht antwoord maar op zijn eigen antwoord staat een positief duimpje.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker heeft je ketel genoeg vermogen om de kamer te verwarmen met vloerverwarming als ie dat eerder kon met twee radiatoren. punt is dat je met vloerverwarming anders stookt. Vanuit een koude situatie heeft een vloerverwarming 24 uur nodig om de kamer op gewenste temperatuur te krijgen.Bij vloerverwarmde ruimtes dient die ruimtetemperatuur daarom constant dezelfde te zijn.Dag en nacht. Dat is niet duurder in gasverbruik, mits je vloer aan de onderkant goed geisoleerd is.Je vloerverwarming wordt ingeregeld op een toevoer temperatuur van 30 graden.In de overige vertrekken van je huis moet je dan op de radiatoren thermostatische kranen laten monteren. zodat per vertrek de temperatuur geregeld kan worden. Het optimaal wordt het als je dan een weersafhankelijke regeling laat aan leggen