Wie heeft ervaring met een papier brikettenpers?

Kreeg net een tip van een kennis om oud papier tot briketten te persen voor b.v. de open haard of vuurkorf. Lijkt me wel een goed idee, maar vraag me af of het een tijdrovend karwei is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zeker wel 25 jaar geleden heb ik zo'n ding gehad.
Oude kranten moesten geweekt worden en daarna tot een soort van blokken geperst.
Hierna moesten ze drogen en kon je ze opstoken in de kachel.
Het drogen van die natte krantenblokken duurde veel te lang.
En als je ze dan droog had, waren ze zo opgebrand.
In een houtkachel die goed brand en goed heet was, ging het prima, maar in een korf of openhaard, die veel minder heet zijn, gaf het veel rook en weinig warmte.
Wil je kranten opstoken, rol ze dan op ,draai ze dan en knak ze even zodat ze niet terug draaien.
Echter veel kranten stoken geeft erg veel as, waardoor uiteindelijk je vuur gaat verstikken.
Dus gewoon niet doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Ed. Ik ben overtuigd dat het erg veel werk is en de moeite niet waard is. + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ slecht voor het milieu, door al de drukinkt, die vaak bij een te lage temperatuur verbrandt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik ook heb geprobeert, kranten heel stevig oprollen en er een ijzerdraadje om heen doen, hierna de kachel in, voordeel, je hoeft ze niet te versnipperen, niet te weken, niet te persen, niet te drogen.
Ik stook ze wel eens tussen het hout door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd een + voor eigen ervaring.
Met dit soort dingen altijd dankbaar dat er internet is, anders had ik er ook een gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Ed !!!Wat is het toch fijn dat er wijze mensen hier op GV aanwezig zijn met zeer goede tips. Ahaaaa... Hoe ouder hoe wijzer !!! Top!

Andere antwoorden (1)

Geen ervaring mee, maar wel over gelezen want het leek mij ook een goed idee. Had die kennis er geen ervaring mee? Het schijnt veel werk te zijn.

Het papier moet eerst klein,
als je al een papierversnipperaar hebt dat kan je die gebruiken, maar stapels papier door een versnipperaar doen duurt ook lang.
dan moet het papier een tijd weken in water, dat je af en toe moet roeren,
daarna kan je persen en drogen.

Persen en drogen is het werkt niet, maar het versnipperen vinden ze vaak/soms de moeite niet, de opbrengt schijnt ook tegen te vallen.
(het kan natuurlijk dat alleen de negatieve verhalen op internet komen, maar het klonk logisch)

Ik hoop nog steeds op een lading positieve verhalen, want dan ga ik zo'n ding maken.
Maar ik vrees dat je je tijd beter kan besteden door hout te sprokkelen en het papier wordt toch gerecycled.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Jack. Het is dus `geen doen`.
Vooral eerst het papier te moeten snipperen. En @eddijst schrijft , dat het drogen erg lang duurt en nog meer nadelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij erbij.