Is het erg gevaarlijk om op het dak te klimmen?

Er piept een ronddraaiend ding boven op onze schoorsteen. Ik denk dat het misschien helpt als ik hem smeer. Kan ik zelf op dat dak klimmen als ik een paar pannen weghaal? Waar moet ik die pannen dan laten? Het lijkt me een beetje zonde om er een vakman bij te halen voor alleen maar een druppeltje olie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.1K

Het beste antwoord

Erg gevaarlijk? Als je de vraag moet stellen: Ja. Niet als je weet wat je doet en voorzichtig bent. Ik ben in 3 jaar tijd in ons huis al wel 5 keer op het dak geweest, met -15 en sneeuw, en ook midden in de zomer.

Om te beginnen: NIET NU doen. De wind die er nu staat is te sterk om zonder ervaring op het dak te gaan rommelen.

Dakdekkers hebben een handige beweging waarmee ze de pannen omhoog kunnen drukken 'het dak in'. Hierdoor kan je over de panletten lopen,als een soort trap.

Bij ons op het dak ga ik door een dakraampje, met een klimuitrusting om. Touw aan de dakconstructie ter zekering (Uiteraard kort genoeg om te zorgen dat je niet naar beneden kan donderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens: Als je goede balans hebt, kan je met zachte rubberzolen onder je schoenen moeiteloos [voorzichtig] op je dak lopen, zolang het niet te stijl voor je is. Bij ons haal ikde pannen niet los, onder andere omdat ons dak zo oud is (80jr) en de panlatten zo versleten zijn dat ik bang ben de stabiliteit van de dekking kwijt te raken als ik extra ga schuiven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja dat zou je zelf kunnen doen, maarrrrrrrr
is je dak erg hoog?
Want het is toch wel gevaarlijk, omhoog gaat meestal wel, maar omlaag is veel linker.
ladder tegen de dakgoot zetten, niet te stijl en niet te schuin, let goed op dat hij niet kan weg glijden, laat iemand hem vast houden.
Dan omhoog tot bij de goot.
Wip wat pannen omhoog en leg deze omgekeerd in de goot, de volgende pan kan je weer tegen deze pan zetten enz.
Totdat er een rij pannen af is en je via de nu zichtbare panlatten omhoog kan lopen ( goed vast houden)
Mogelijk is dat draaiding versleten en zal je het met een druppeltje olie niet redden, maar haal hem er af en laat hem aan een touwtje naar beneden zakken.
Vervangen en de pannen van boven af er weer op leggen.
let goed op dat ze goed aansluiten, anders heb je straks een lekkage.
Durf je niet?
Laat een goede kennis het dan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb misschien wel iemand in de straat die het voor me wil doen - hij klimt zelf geregeld op het dak va zijn eigen huis - maar dan moet ik snel zijn want binnenkort krijgt hij een nieuwe heup. Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem z'n nieuwe heup meteen upgraden met de 'dakbeklim-uitbereidingsset', dan moet het goed komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi stippel, vroeger gooide een touw om de schoorsteen en stond er een aan de andere kant van het huis aan het touw te trekken en zelf deed je het touw om je middel, was heel handig als je weer naar beneden wil.
maar een dakbeklimmersuitbreidingsset ( wat een woord)
hoe kom je daar aan als particulier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja, en het smeermiddel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eten en drinken voor onderweg.
Ik wil niet melodramatisch doen maar bij mijn vorige huis is iemand verderop in de straat van het dak gevallen bij het doen van een klein klusje. Hartstikke dood, net 50+. De hele straat was er ondersteboven van.

Zelf had ik laatst ook iemand op het dak maar voor hem was het zijn dagelijks werk, leek wel of er voortijdig een piet uit spanje was gekomen. Als je ziet hoe handig die lui zijn.

Neem toch geen risico voor die paar tientjes.

Op een plat dak kun je het wel proberen maar wat als jij op de een of andere manier die pannen er niet goed op terug legt en je hebt lekkage, of erger ze waaien eraf met alle rampzalige gevolgen van dien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb al voor mezelf uitgemaakt dat me het risico die paar tientjes ook niet waard is. Dank je. (Ben ook nog maar kort 50+ :))
amigo
12 jaar geleden
gelukkig!!!
Er is een redelijke kans dat als je eenmaal half op het dak staat en je een keer naar beneden kijkt, je de schrik om het hart springt. Die hoogt kan heel eng zijn als je niet regelmatig in een klimhal op die hoogte bungelt. En dat geldt niet alleen voor mensen met hoogtevrees.

Een vakman er bij halen is misschien zonde, maar misschien ook verstandiger. Misschien kun je een afspraak maken met een bedrijf dat het geen spoed is, en dat ze het even fiksen als ze toch in de buurt zijn. Houd dakactiviteiten in de buurt even in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die dakactiviteiten in de buurt in de gaten houden, vind ik wel n goede tip. Dank je wel. +