Van welk materiaal kan ik goedkoop en snel een tijdelijke nok maken voor op m'n dak..?

Het moet minstens deze winter overleven en aansluiten op m'n dakpannen...de ene kant van het dak is opnieuw gelegd maar de andere kant kan ik volgend jaar pas doen...en de originele nokpannen moet ik vastmaken met cement, zodoende zoek ik een tijdelijke oplossing....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe groot is dat dak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6 meter lang, hoek van de nok is ongeveer 90°...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf zou ik op de nok ik aan de slag gaan met planken van bv pallethout die zijn water dicht en gratis alleen moet je er voor zorgen dat het water er niet tussendoor kan sijpelen aan de dak zijde zou ik dicht maken met landbouw plastic of een bouwzijl of een combinatie van bijde bv eerst een paar lagen landbouw plastic omdat het heel goedkoop is. dat zou ik met latten vast spijkeren en daaroverheen tegen het klapperen en het kleine beetje water wat langs de spijkers binnen kan dringen een stuk afdekzijl dit is veel duurder maar sterker dus makkelijker strak te trekken.zelf heb ik wel een een zelfbouw huisje afgedekt met alleen afdekzijl wat ik met emmers aan de ogen en touw op zijn plek hield dat heeft een paar jaar zo gelegen zonder lekken en klapperen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de emmers lopen door de regen vanzelf vol dus vullen hoef je nooit te doen trouwens

Antwoorden (7)

Multiplex platen en veel isolatiemateriaal. De nok repareren met de multiplex platen, steenwol of piepschuim erachter als isolatie en een plastic zeil erover tegen vocht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het kunnen doen met lood.
12 jaar geleden
Goedkoop: Een [brede] regengoot er overheen leggen en met een touw vastbinden.

Kleefbare rubber / reparatie band (Zeklfklevend kunst lood: Zie dakrepartie in de bouwmarkt)

Niet mooi, wel effecties: Folie er overheen spannen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je dekzeilen gebruiken en die vanuit de ogen met lange nylonkoorden aan je muur vastzetten met schroefogen.
Ik heb alleen ervaring met een schip, maar zelfs als je na een half jaar een zeiltje moet vervangen (als je een goedkoop bouwmarkt zeiltje gebruikt) lijkt me dit nog een voordelige oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste probleem is, naast uiteraard waterdichtheid, dat het bij harde wind ook moet blijven zitten. En als het goed moet aansluiten op de pannen zonder op te kunnen waaien zijn loodslabben (duur..) een mogelijke optie.

Stevig bouw- of landbouwplastic kan ook altijd (zoals je in de bouw vaak ziet als men nog bezig is met het dak), maar dan wel goed vastzetten. Evt. kun je eerst een in de lengte doorgezaagde PVC-buis, maat afhankelijk van de hellingshoek dak/breedte van de nok) als versteviging eronder aanbrengen, mogelijk vast te zetten met tie-wraps aan de nok ?

Toegevoegd na 15 minuten:
Tip: stel de vraag ook eens in het forum op klusidee.nl, daar heb ik zelf goede ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor toevoeging klusidee.nl
De halve pvc-buis (of regengoot) kan je gewoon met vastschroeven, met schroeven met een rubbertje.
http://www.houtenbouwmaterialen.nl/dakmaterialen/golfplaten/golfplaatschroeven/vvb-171-1441-golfplaatschroeven-rvs-7x110.html
Wel denk ik dat er dan een kans is de bij harde wind er regen onder komt.

Ik zou latten op de 2e rij pannen schroeven,
dus gat in de pan en de schroef in de lat of balk.
Dan kan je op de latten landbouwplastic nieten.
Een paar oude pannen naar de nieuwe kant, anders kost het je een paar nieuwe pannen.

Toegevoegd na 2 minuten:
sry voor de foutjes in het eerste gedeelte, maar het idee is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plastic en daar overheen zandzakken.