als je een deur op een bepaalde manier in zijn scharnieren hangt, kan je deur dichtvallen, hoe moet dit?

Toegevoegd na 39 minuten:
het is voor de tuindeur dus het hoeft niet al te netjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Antwoorden (6)

Los van het feit dat je hier speciale scharnieren voor hebt, en dat er speciale inbouwt deurveren bestaan, kan je ook je scharnieren scheef inhakken. Je moet dan de scharnier zodanig inhakken dat de knoop aan de bovenkant dichter op het kozijn staat dan aan de onderkant. Wel moet je er op letten dat alle drie of vier de scharnieren dezelfde hoek maken anders zal de deur helemaal niet meer sluiten, of de kracht op de scharnieren wordt zo groot dat ze uit het kozijn kunnen breken .

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je voor de scharnieren staat, op de plaats waar de deur moet komen, dan moeten de bovenste scharnieren naar links staan en de onderste rechts? als ik het goed begrepen heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De knoop is het dikke deel tussen de deur en het kozijn. Als je er naar kijkt met de deur gesloten moet de bovenkant dichter op het kozijn zitten dan de onderkant. ofwel: de bovenkant staat verder van je af dan de onderkant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De totale deur hangt dus een beetje scheef.
In het bos zie je dit soort deuren soms, vooral als er wilde zwijnen of herten zijn. Alleen dan staan ze veel schever en moet je ze dus half optillen om erdoor te kunnen. Als je er recht voor staat ziet het er recht uit, vanaf de zijkant scheef. (dat bedoel je toch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja: een nadeel:
als de deur verder dan 90 graden open kan valt ie nog verder open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie bedoelde ik het antwoord voor een stompe binnendeur. Voor een tuinhekje kan je het inderdaad doen zoals je zelf beschrijft. Je moet dan de stijl waar het hekje aanhangt schuinmaken door er een wig-vormige lat tegenaan te schroeven/lijmen. Als scharnier zal je dan een duimheng gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard werkt het andersom als je de deur verder opent dan 90 graden, maar de vraag was hoe je het kon doen, niet wat de nadelen zijn. Ander nadeel is dat de deur zwaar open gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jouw eerste manier heb je dat 90graden nadeel trouwens niet. (pas bij 180graden) "Mijn" manier is trouwens dezelfde stand als jouw manier als de deur 90granden open staat. Nog een nadeel: bij een te grote scheefstand zal de deur zeer hard dichtslaan. Oppassen voor je vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom hangen we deuren ook gewoon recht :-)
Nee, (voor zover ik weet) kun je een deur niet automatisch dicht laten vallen door de deur op een bepaalde manier af te hangen.
Wat wel kan is gebruik maken van een scharnierpen met deurdranger, die werkt hetzelfde als zo'n klem-deurdranger maar die vervangt dan tegelijkertijd de scharnierpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord, check ff bij de anderen, ht kan wel, maar wist even niet meer hoe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het kan dus schijnbaar wel. Ik zat eventjes te denken aan hoe het dan werkt. Als ik het goed begrijp zet je dan dus de bovenkant dus eigenlijk dichter bij het kozijn en de onderste wat verder weg, dan krijgt de zwaartekracht vat op die deur en door dat zetje trekt de deur zichzelf dan als het ware dicht.
Zie ik het zo goed voor me?
Hangt er van af welke scharnieren gemonteerd zijn.
Bij een opdekdeur is dit mogelijk door de onderste scharnier een stukje uit het kozijn te draaien.
De deur hangt dan wel een beetje scheef in het kozijn, maar hij valt gegarandeerd dicht.
NB. een opdekdeur is te herkennen aan het feit dat de deur OP het kozijn ligt en niet er IN, dit is een stompe deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad 2 manieren van, de onderste scharnier terugtrekken zodat de deur scheef in de kozijn hangt is er één van; maar door onderaan een hele grote scharnier te monteren verschuift dan ook het draaipunt, en dus óók het zwaartepunt als hij geopend wordt.
Overigens, als je een deur inhangt schroef je wel éérst de scharnieren aan de deur zelf vast, dan een paar klosjes onder de deur en pas dan de uithakgaten op het kozijn bepalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oja er bestaan ook nog speciale scharnieren voor dit doel. Ze zien eruit doordat de beide flappen in het midden allebei haaks omgezet zijn zodat het draaipunt ook nog eens een 3 cm náást de gleuf deur/kozijn zal vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal kostelijke oplossingen, een simpele veer bovenaan tss de deur en de deurlijst is simpel, proper en goedkoop. Het voordeel is ook dat je die achteraf kan loshaken om te laten openstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 De meest eenvoudige doeltreffende oplossing
De deuren van kleedhokjes in zwembaden hebben vaak speciale schuine scharnieren, waardoor ze altijd weer dichtvallen. Vraag hiervoor bij uw ijzerwarenwinkel ernaar.