Hoi we willen een houten vloer gaan schuren en dan in de olie zetten hoe kunnen we dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ideaal doe je dat als het buiten lekker weer is,
ramen open en lekker door laten waaien is ideaal met al dat stof.

Eerst kijken of de vloer het aankan,
als het vaker is gedaan, zou het kunnen dat de vloer te dun wordt. Dan zak je erdoorheen en je er nog meer afhaalt.

Als het makkelijk kan, de plinten eraf halen. Gaat sneller met schuren en oliën want je hoeft niet op de randjes te letten en het wordt mooier.

Schuurmachines huren en gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://boels.nl/huren/houtbewerken/schuren
Ze hebben er eventueel ook een luchtfilter te huur.

Toegevoegd na 2 uur:
Komende week trouwens prima weer:
droog en niet te warm, alleen na het werk lekker in het zonnetje zitten, zit er niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is de eerste keer voor de vloer en heb jij dat wel eens gedaan? zo ja was het moeilijk of viel het mee? van die plinten is wel een goeie tip ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die speciale schuurmachines voor de vloer hebben ook een stofzak, zodat het stof wel meevalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en het is niet moeilijk.
Hier een checklist:
http://www.gamma.com/doe-het-zelf/houten-vloer-schuren/
Alleen de foto erbij klopt niet, hoewel het soms wel met een gewone (band)schuurmachine kan. (als niet te groot of als er niet veel af hoeft)
De tip bij 3 is belangrijk.
En dat diagonale zou ik niet doen, dan kom je steeds raar uit bij de muren. zo makkelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=KKXw4YbdRfo&feature=related
of toch niet:
http://www.youtube.com/watch?v=skPCxExiE8o&feature=related
Zie de tips daar, ff oefenen en je gaat als een pro. Nog veel meer leuke en goeie filmpjes daar. Stof valt inderdaad mee, zeker als je goed spul huurt, maar in een bewoont huis is minder stof altijd beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je

Andere antwoorden (1)

Het schuren van een vloer is specialistenwerk en moet je echt niet zelf doen (tenzij je specialist bent natuurlijk, maar dan had je de vraag niet gesteld).

Als je niet heel regelmatig schuurt, krijg je zichtbare hoogteverschillen in het hout. Bovendien komt de schuurmachine door zijn ronde vorm niet overal en moet je dus ook nog een deel op een andere manier schuren, maar wel zodanig dat het aansluit op de rest.

Het in de olie zetten kun je wel zelf doen, maar hou er wel rekening mee dat je er daarna twee dagen niet op mag lopen.
paulus811