Kan ik stroom opwekken met mijn watervalletje in mijn vijver?

In mijn vijver zit een waterval. Ik ga er vanuit dat ik stroom kan opwekken door dynamo's met waterradjes er in te plaatsen. Hoeveel stroom kan ik kan ik hiermee opwekken? Met mijn pomp stroomt er ongeveer 70 liter per minuut van de waterval.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik zet ook even deze reactie van mij op het eerst gegeven antwoord hier neer, omdat ik daarin eigenlijk de vraag aanvult:
'Hoe kan het dan dat je niet meer vermogen uit de waterval te halen is, dan dat de pomp gebruikt? Opzich kunnen er een onbeperkt aantal dynamo’s in.
Daarnaast is het toch zo dat dit geen geïsoleerd systeem is, waardoor de wet van behoud van energie niet opgaat? Er komt namelijk een valversnelling van de waterval bij toch?'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Je kunt natuurlijk stroom opwekken met het watervalletje van je vijver.
De hoeveelheid vermogen zal echter veel minder zijn dan het vermogen dat het motortje van de pomp gebruikt.
Om een exacte berekening te maken is niet alleen de hoeveelheid van 70 l per minuut van belang, ook de hoogte van de waterval bepaalt de energie van het vallende water.
Verder is het rendement van je waterrad-dynamo combinatie van belang.
Stel dat jouw waterval 1 meter hoog is, dan is de energie van 70/60 kgm/s theoretisch beschikbaar, dat is 1,17 N/s oftewel 1,17 Watt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koos, de hoeveelheid energie die je in deze vraag steekt komt niet overeen met de energie die de vraagsteller er uit haalt.
Als maandtoptiener en veelvuldig medaillewinnaar valt het me van je tegen. Waarvan akte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wet van het behoud van de energie gaat wel op, maar er gaat energie zitten in het bewegen van de pomp ( weerstand) het omhoog duwen van het water, het in beweging brengen en houden van je dynamo, wat er dan over blijft kan je omzetten in stroom, dus maar een klein deel van waarmee je begonnen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke dynamo die je toevoegt zal energie aan het vallende water onttrekken die een volgende dynamo niet meer ter beschikking heeft.
Het systeem is wél gesloten, de valversnelling voegt geen energie toe die niet door de pomp al aan het systeem is toegevoegd, het maakt alleen mogelijk de energie weer terug te winnen.
Het perpetuum mobile is ook op deze wijze nog steeds niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk dat ik jaren geleden ook dit plannetje had, ik zat in de vijverhandel en dat zette me aan het denken, later bedacht ik een electrische auto, die tijdens het rijden veel dynamo's had, die met elkaar meer stroom opleverde dan de auto nodig had om te kunnen rijden, dan kon je eeuwig blijven rijden.

Andere antwoorden (2)

In principe gaat energie nooit verloren en zou je met een frictieloze 100% rendementspomp, frictieloze 100%redenmentsdynamootjes en een systeem waar alle energie ook weer opgevangen wordt het systeem zelf kunnen aandrijven.
In de praktijk is dit echter onmogelijk, als het motortje van de pomp bijv. maar een fractie opwarmt gaat er al energie verloren die je niet meer kan terugwinnen. Hoe weinig het ook mag wezen, water wat naar beneden valt brengt ook lucht in beweging, geeft energie aan de lucht af die je met het dynamootje niet op kan vangen.
De energie van de dynamo moet vervolgens weer naar het pompje door een elektrische draad. Als is de weerstand van de meeste draden vrij klein, die weerstand is er wel en zet elektriciteit om in warmte. Da's ook weer energie die verloren gaat. Als er wat tandradjes of kogellagers inzitten, dan kosten die ook energie om ze in beweging te krijgen, energie die je niet meer kan opvangen.

Wat je wilt is een perpetuum mobile maken, helaas is dat een stuk lastiger als
velen gedacht hebben. Wel... zou je in principe het energieverbruik van je waterval er een stuk(je) mee kunnen terugbrengen.
Mocht het je wel lukken om er meer energie uit te halen als er in te steken, direct patent aanvragen. Daarna hoef je hooguit nog wat nobelprijzen in ontvangst nemen en her en der een lintje knippen, echt werken hoeft dan nooit meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je pomp voer je het water op door de zwaartekracht te overwinnen.De hoeveelheid energie die je hierbij verbruikt is dezelfde als die die je terug wint met je dynamo's min alle verliezen door rendementen van de dynamo's en primaire pomp. Je zult dus altijd verliezen !