Bad zelf maken.

Ik heb een super onhandige douche ;) er past namelijk geen permanent bad in.

Dat in onhandig, want mijn vrouw en ik zijn allebei dol op badderen.
Nu wil ik eigenlijk een soort van opzetbad plaatsen. Ik heb zitten denken aan een zwembad zoals je die gebruikt op het gazon tijdens de zomer, maar die zijn volgens mij nogal lekkage gevoelig. En heb weinig zin in 2 kuub water in de douche/gang/woonkamer :)

Heeft iemand een idee?

Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan een houten omranding (inklapbaar of demonteerbaar. En dan daarin een DIK zwembad zeil leggen en met (sterke) drukknopen het zeil over de rand vouwen en aan de buitenkant vast klikken.

Maar waar koop ik zeil van 2-3 mm dik wat niet bij een stootje of scherp randje scheurt? En is dat nog hanteerbaar?

Of heeft iemand voor mij een geniaal idee?

Toegevoegd na 3 uur:
Een tekening van de huidige situatie

Toegevoegd na 21 uur:
Beste mensen, even een totaal reactie: Hartelijk dank voor de vele opties. Sommige zijn zeker bruikbaar, anderen niet.
Ik woon namelijk in een huurhuisje, dus verbouwingen zijn geen optie. Het huis is namelijk niet van mij en moet in oorspronkelijke staat terug als ik zou vertrekken.

Ik ga volgende week eens binnenwandelen in een tuincentrum voor een lap zeil, hopelijk heeft een of andere winkel ook wit ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

In de tuincentra koop je 3 mm vijverrubber wat voldoet aan je vraag. Het is wel zwart, dus het staat niet zo mooi. Leg het in je eigen gemaakte constructie (geen scherpe kanten), laat je bad vollopen met water en hang het rubber over de rand. Knip het netjes op maat en doe er een mooi gekleurd touw omheen.
Koop een eenvoudige dompelpomp of vijverpomp waarmee je het bad leeg kunt pompen. (zal ook eens moeten gebeuren).

Overigens heb je prachtige kleine zitbaden die ongetwijfeld wel in je badkamer passen en deze hebben een normale afvoer. Niks te pompen dus. Surf even op internet en tik "zitbad" in. Er gaat een wereld voor je open. Denk aan de oude cowboy films waarin de sterspeler de rug gewassen werd door meestal een mooie dame. Zo'n mooi gietijzeren bad, echt iets voor jou.

Succes.

Toegevoegd na 2 uur:
Ed heeft gelijk, vijverfolie is ongeveer 1 mm dik. Echter dik genoeg voor je toepassing. En waarom lijmen, het water drukt het doek strak tegen de wand van de kuip. En voor je afvoer (kraantje) is het niet nodig. Het probleem is wel dat je een rechthoekig vlak kleed in een kuip gaat leggen. Dat betekent dat je altijd vouwen krijgt. Niet zo mooi in een bad.

Ik doe er nog een site bij van een ander doek. Stap eens bij een zeilmakerij binnen. Die hebben genoeg stalen van gewapend doek in diverse kleuren.

Een ander idee is de binnenkant van het bad te bekleden met polyester, of nog mooier is een glasvezel gewapend polyester kuip te maken naar je eigen ontwerp. Lachen man. Kijk eens in je omgeving of je een kennis hebt die handig is in het maken van surfplanken. Die gasten zijn vaar heel handig en kennen de weg.

Toegevoegd na 3 uur:
Zie site zitbad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het dikste vijverfolie is slechts 1,2 mm dik en dat is voor folie erg dik.
Dus folie van 2 a 3 mm dik is niet meer te verwerken, als het al bestaat.
Je zou een grote kuil krijgen met allemaal plooien met folie.
Er bestaan wel grote kunststof bakken die zeer sterk zijn, rond en diep genoeg, maar die kosten nog al wat.
Hier kan je wel een afvoer op maken, maar wat een gedoe zeg, waarom koop je niet een gewoon bad,dan ben je goedkoper klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook ik heb een piepkleine badkamer, en ben gek op badderen.
in eerste instantie ben ik gewoon in een flinke speciekuip gaan zitten waar een vriend een afvoertje in had gemaakt, maar dat was het toch niet helemaal.

nu heb ik een zitbad, en dat is super!
om te douchen moet ik wel in het bad gaan staan, maar dat is geen punt.
het bad heeft twee rechte zijden, en de rest is rond en past dus uitstekend.
te koop bij oa de gamma.

badder ze!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, een speciekuip! Doet me denken aan een oude bloemenbak thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kinderen vonden het heerlijk in de tuin s-zomers
en naderhand kiepte ik hem gewoon weer om
hallo
om een goed idee krijgen zou ik er een foto bij doen
dan kan men zien hoe of wat de mogelijk heden zijn
er zijn er vele ook voor kleine ruimtes
ik zie het graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je constructie zo onhandig en zwaar wordt dat je hem weinig zal gaan gebruiken.
Maar ik zou het hartstikke leuk vinden als ik ongelijk heb en je over een tijdje met een foto komt van jouw idee in werking.

is dit iets?
http://www.comfortbaden.nl/links/oxford.htm

ook zit ik te denken aan een normaal formaat bad, met een deur. Die bestaan, alleen kan ik ze niet vinden in de vorm dat je het niet meer zou merken als je met één voet in bad staat tijdens het scheren..

Ps. als je tekening op schaal is, kan je de slaapkamerdeur naar buiten laten opengaan. Dan kan de wastafel een stuk naar rechts en is er ruimte voor een normaal bad.
(eventueel verwarming en kastje omhoog).

Toegevoegd na 19 minuten:
Het gewicht valt mee, maar voor een bak van 1x1 en 1 meter hoog heb je wel een stuk folie nodig van 3 x 3 = 9m²

Folie is wel te lassen en sommige ook te lijmen.
Je kan dan een iets op maat maken zonder vouwen. (maar of de hoeken lang waterdicht blijven?)

http://www.bijbart.com/vijverfolie.html
http://www.aquakoi.nl/folie.htm

Toegevoegd na 4 uur:
slaapkamerdeur = badkamerdeur (hoe kom ik erop?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar moet je dan lopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Eddijst: het ligt er een beetje aan op welke situatie die ik schets je reageert: In het stuk waar nu de deur open gaat.
het bad zou zitten waar nu de douche nu zit, eventueel tot aan de muur waar de wastafel aan hangt.
Geen badkamer zo klein of er past wel een zitbad is, douchen moet dan ook in bad maar dat moet je erbij nemen.
Zoals een link hierboven aangeeft, ga eens ronkijken voor een zitbad. Die zijn er in allerlei maten. Grote voordeel is dat je iets hebt wat aan te sluiten is op een afvoer EN tevens goed schoon te houden is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vijverrubber is er wel in dikker, maar dan is het inderdaad niet te plooien
ik zou voor het zitbad gaan. als je met je billen in het diepe gaat zitten en met je voeten op het zitje, zit je toch lekker helemaal onder water

wij hebben er jaren van genoten. tot de verhuizing naar een huurhuis met luxe douchehoekinstap. daar past ie niet.

enne, houd je er ook rekening mee dat je wat je gebouwd hebt ook schoon kan maken? Zowel de binnenkant waar je zit als tussen doek en constructie