Hoe krijg ik mijn boortje uit de boormachinekop?

Ik heb zo'n boormachine waar je aan moet draaien om een boortje met rond uiteinde in vast te zetten. Tijdens het boren is dit boortje warm geworden en in de mond van de boormachine gezakt. Nu krijg ik met geen mogelijkheid de ringen teruggedraaid om het boortje weer te verwijderen. Ik heb het al geprobeerd met twee notenkrakers om de hefboom iets te vergroten. Wie heeft een tip?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
42.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit kan door twee waterpomp tangen te gebruiken. let wel op dat je ze de goede kant opdraaid anders draai je ze steeds vaster.
doordat het boortje verder de boorkop in geschoten is bestaat de kans dat het boortje in het inbus-boutkopje vastzit.
succes ermee.

Antwoorden (3)

dit kan door twee waterpomp tangen te gebruiken. let wel op dat je ze de goede kant opdraaid anders draai je ze steeds vaster.
doordat het boortje verder de boorkop in geschoten is bestaat de kans dat het boortje in het inbus-boutkopje vastzit.
succes ermee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
door de hitte kan het zijn dat het boortje licht verklonken zit met de boormachine. In dit geval moet je het metaal laten "schrikken" om zo de koude las los te laten komen. Je geeft met de hamer een (zachte) tik op de boormachine, en grote kans dat je het boortje los kunt draaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Soms is het al genoeg om met de hand snel kracht te zetten.
(dus niet veel kracht meer ineens)
Met twee grijptangen.Of een deel in de bankschroef en het andere deel met de tang.Of, het boortje afbreken, en door tikken, als er nog plaats achter is.Het boortje verhitten zodat het uitzet, direkt afkoelen ( alleen het boortje en de procedure met tangen of bankschroef. Met een beetje vindingrijkheid het boortje er uit trekken, in combinatie met warmte en koelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de griptang is de oplossing voor bijna ieder probleem! +++
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs de griptang op het boortje, en terug tikken met hamertje.