Het beste is om de beits helemaal te verwijderen dit ivm de hechting, dit kan je doen dmv schuren(machinaal) of fhonen,als je het doet fhonen moet je het daarna nog schuren (machinaal) met schuurkorrel p150. Als je dat gedaan hebt, in de sikkens rubbol DSA zetten dit is een een zeer vochtregulerende verf en ook nog een 1 pot systeem. Je kan hier mee gronden, voorlakken en aflakken.(erg handig) Tussen de lagen door even lichtjes opschuren met schuurpapier p 220. Wat betreft plamuren zou ik dit zo min mogelijk doen waarom? Omdat plamuur de zwakke schakel in je verf systeem is,als hier een beetje vocht achter komt klapt het eraf,en dan is het hout niet meer beschermd. En wat lakken betreft kan dit wel, je moet alleen opletten dat deze vochtregulerend is.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beits is op olie of waterbasis, goed schuren, ontvetten en in de grondverf, daarna verven met verf op waterbasis, je kunt ook dekkende witte beits gebruiken, dan hoef je niet te gronden, wel schuren en ontvetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beits er zo goed mogelijk af schuren. Dieppe krassen dicht plamuren. Eventuele rotte plekke verwijderen en deze met ''houtrotvuller'' bewerken. (werkt echt super)Dan met fijnere korrel schuurpapier nog eens overdoen totdat het bijna zo glad is als een spiegel. Dan stof verwijderen DMV een doek (die geen stof verliest) en een beetje terpentine of ammoniak. Alle ramen, muren, klink enz aftapen (met gele brede tape die er ook weer makkelijk afgaat. Dit doen veel mensen niet, maar het loont zijn eigen 3 dubbel terug ) Dan de 1e grondlaag (grondverf) aanbrengen. (met kwast is beter dan roller omdat je dan alles goed raakt, maar duurt iets langer) Laten drogen even. Opnieuw schuren (met fijne korrel schuurpapier) Weer stofvrij maken. Dan 2e grondlaag aanbrengen. Drogen, schuren en stofvrij maken. Dan kun je kiezen of je er nog een grondlaag op doet of met de laklaag begint. Dus zeker 2x in de grondverf zetten. Dan afschilderen met je lakverf, en meteen als je klaar bent met verven de tape rustig van zijn plek aftrekken. (kijk wel van te voren wat het weer doet want het moet droog en boven de 5 graden zijn) Dit moet goedkomen zo ;-) succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit gaan lakken,dat is verschrikkelijk veel onderhoud,en of dat over de beits heen kan is ook nog maar de vraag.
Vraag even in een verfwinkel wat je er aan moet doen,w.s raad hij dekkende beits aan.Maar vraag het even.Stel je doet iets verkeerd dan zit je met de gebakken peren.
Suc6
burgos