wat is goedkoper cv(hr ketel) of gaskachel laten braden ?

gaskachel staat gezelliger met branden soort (allesbrander)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

Het rendement van een HR ketel is hoger dan dat van een gaskachel.
HR-ketel: tussen de 90 en 107%
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cv-ketel

Gaskachel is afhankelijk van de kachel, maar zal zeker minder zijn.

Ook is een HR-ketel een gesloten systeem, het haalt de lucht van buiten. Een gaskachel is vaak geen gesloten systeem en haalt de lucht dus uit het huis, waardoor er koude lucht van buiten naar binnen gezogen wordt.

Een voordeel van de gaskachel is dat deze snel en in een kamer warmte afgeeft.
Dit zal waarschijnlijk niet opwegen tegen het kleinere rendement, dus de KR-ketel zal goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je gratis of voor weinig geld brandhout hebt voor je allesbrander is dat natuurlijk goedkoper dan gas kopen.
Bovendien weet je precies voor hoeveel geld je verstookt en krijgt geen rekening achteraf.
Je zou eens een maand de cv kunnen gebruiken en en maand de allesbrander. Als je dan de meterstanden opneemt heb je een idee van de hoeveelheid gas die je voor de cv kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een directe verwarming van een ruimte is goedkoper dan eerst water verwarmen om daarna met het warme water een ruimte te verwarmen.

Maar of een gaskachel goedkoper is dan een HR-ketel kan ik zo niet beantwoorden, weet te weinig van de gaskachel af, is het ook een HR gaskachel dan is de kachel goedkoper dan de cv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"een HR gaskachel"?
Het idee achter een HR cv ketel werkt alleen door de indirecte verwarming via water. Anders condenseert het water niet uit de verbrandingslucht. Daarom kan een HR-ketel ook een rendement van meer dan 100% bereiken. Er zijn wel gaskachels met een hoog rendement, maar dat is maximaal 80%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de CV-ketel een betere verbranding heeft klopt echter gaat er veel energie verloren door het opwarmen van het water en het laten circuleren van het water. De afstand van de ketel naar het te verwarmen vertrek is dan van belang hoeveel energie er verloren gaat ten opzicht van de gaskachel of dat de cv toch goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dat zal nooit 20% verschil maken. Het opwarmen van het water is eenmalig en die energie zal aan het eind van de dag alsnog het huis in gaan. Ervan uitgaande dat het niet kouder dan 15graden mag worden zal het afkoelen van het huis dus wat langer duren en de ketel zal later weer aanslaan. Afstand maakt niet veel uit, cv-buizen kan je isoleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard maakt de lengte van de buizen wel uit, hoe groter het circuit des te zwaardere pomp heeft men nodig om het goed te laten circuleren. En als je dan een HR-ketel die maar een rendement van 90% hebt is de gaskachel toch een goede vervanging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, met een HR-ketel van 90% en een gaskachel met gesloten systeem en 80% rendement heb je misschien gelijk, maar die vergelijking is een beetje krom, je vergelijkt dan een oude HR met een nieuwe gaskachel.
Ik denk dat we er beter vanuit kunnen gaan dat de gaskachel een rendement tussen de 50 en 70% heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook daarom dat ik dit ook in mijn antwoord heb staan: "Maar of een gaskachel goedkoper is dan een HR-ketel kan ik zo niet beantwoorden, weet te weinig van de gaskachel af," En ook jij kunt met zo weinig gegevens alleen maar speculeren en hopen dat van het een het nieuwste van het nieuwste heeft en van de ander een hele oud toestel. Ik durf niet te zeggen wat het goedkoopst is, weet alleen dat de gashaard gezelliger is.
Als je hetzelfde rendement wilt hebben, dus meerdere vertrekken tegelijk wilt verwarmen, zal een CV ongetwijfeld goedkoper zijn. Een gaskachel verwarmt immers slechts één vertrek en een CV installatie het hele huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
radiatorkranen kunnen ook dicht
gas is goedkoper dan hout
als je rond kijkt op internet en je moet zelf het hout kope betaal je erg veel als je hout voor niks kan krijge is duidelijk goedkoper maar vaak zie je dat een huis bijde heefd en zodra je goedkoop aan hout gekomen bent er op hout gestookt word en veder gewoon met de cv nadeel van houtbrander is dat die maar een ruimte verwarmt en als je dus naar je slaap kamer gaat deze vaak koud is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 107% rendement is uiteraard onzin, maar dit terzijde. Wij hebben beiden. Dit jaar door de energiecrisis de gaskachel niet gebruik. Alleen de waakvlam laten branden is 0.6m3 op een dag. Ons minderverbruik is 30% t.o.v. vorig jaar, maar we hebben ook de temperatuur in huis teruggeschroefd van 23 naar 21.5. Maar als ik naar de gaspieken per dag kijk dit jaar met de hele koude temperatuur in december stel ik toch een serieus minderverbruik vast t.o.v. de pieken vorige winter. Ondanks de nieuwe gaskachel met gesloten systeem en afvoerpijp van 12 meter lang, stel ik vast dat het verschil in verbruik immens is. Reken maar op 25% meerverbruik met de kachel, ondanks je slecht in één ruimte verwarmt. Zelfs de ganse zolderruimte van meer dan 100m2 wordt mee verwarmd door de hete dubbelwandige afvoerbuis. De buis van de condensatieketel daarentegen is gewoon ... koud. Als je het niet doet voor de gezelligheid, doe het dan gewoon niet momenteel met die dure gasprijs. Ons verbruik zonder warm water is 750 m3 gas per jaar. (360m2, 3 verwarmde vloeren) Geen vloerverwarming maar radiatoren. Dit is zuiniger dan vloerverwarming. (de verliezen worden namelijk bepaald door het temperatuurverschil tussen de binnenmantel en de buitenmantel, wat nadelig is voor de onderste vloer.
een jaar geleden