Hoe vind ik een lek in een luchtbed ?

De meeste mensen zullen weten hoe je een lek in een fietsband opspoort, maar hoe doe je dat bij een luchtbed ?
Wij hebben een Intex luchtbed, eentje die dubbel hoog is zodat je makkelijker kunt opstaan, hij loopt alleen langzaam leeg.
Een fiets binnenband stop je in een emmer water om op die manier het lek te zoeken, helaas hebben wij hier in de buurt geen sloot o.i.d.
Ik heb al geprobeerd om de onderzijde met een zeepoplossing in te smeren maar zonder resultaat.
Dit gaat helaas niet bij de bovenzijde omdat dit bekleed is met vilt en ik bang ben dat te beschadigen.
Ik hoop dat een van u met een oplossing zal komen.

Alvast heel hartelijk bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loopy hij erg snel leeg? Het is wel normaal dat luchtbedden vanzelf een klein beetje leeglopen.

Antwoorden (6)

Pomp hem op en leg hem in bad. Waar de luchtbelletjes uitkomen zit het lek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een bad ook geen optie dan het volgende. Bij de fietsenzaak kun je een doosje kopen met daarin kleine lichte balletjes. Hiermee het luchtbed bestrijken en daar waar de balletjes gaan bewegen zit een lek. Het duurt even denk ik voordat je het lek hebt opgespoord maar je hebt geen beschadigingen aan het bed.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip voor het vinden van een klein lek:
1. Doe spiritus aangelegt met water elk 100 cc in het luchtbed.
2. Pomp het luchtbed hard op.
3. Draai het luchtbed zo dat het vocht aan de binnenzijde zich regelmatig verdeeld.
4. Er verschijnt vanzelf een vochtige plek rond het lek.
5. Nadat alle lekken zijn gevonden, de vloeistof weer verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja.. Als het een groot luchtbed is met een electrische pomp, die hebben meestal wel een groot gat, dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Utrecht
12 jaar geleden
en door de spiritus verdampt het ook eerder, dus goed laten luchten. Goede tip!!
Flink hard oppompen, dan loopt er een stuk meer lucht uit zelfs het kleinste gaatje.
Bijna altijd genoeg om het te voelen en vaak ook te horen.

Let ook op de ventielen,
een lekje daar is vaak lastiger te vinden.
Soms lekt het ook alleen als je erop ligt en niet in onbelaste toestand.

Waarom trouwens bang zijn dat je het vilt beschadigd?
Een lucht bed kan je toch ook schoonmaken. (waarschijnlijk staat hier iets over in de gebruiksaanwijzing)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oppompen en een emmer met sop. Als je eerst luistert en je hoort niets, stuk voor stuk in emmer met sop. Weet je het snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zelf meestal doe met een lekke band (om geklieder met water te voorkomen) is met open mond helemaal langs de band afgaan. Dat moet ook voor een luchtbed werken.

De binnenkant van je wang is extreem gevoelig voor de stroom van koude lucht en met een beetje geluk wordt de luchtstroom verklankt in je mond, waardoor je dus ook iets hoort; het geluid komt immers van binnen uit je mondholte bij het oor terecht.

Het ziet er compleet onzinnig uit om met open mond over je luchtbed te gaan, dus beter doe je het wel in een afgesloten ruimte waar niemand ziet wat je in vredesnaam aan het doen bent ;)

Het lek kan ook bij het ventiel zitten. Stop dat gedeelte gewoon even in een emmer water, dan heb je dat het snelste gecontroleerd.