hoe krijg je radiatorverf glad ?

ik heb al 2 lagen met radiatorverf geverft, maar het blijft een beetje amateuristisch als ik aan de radiator voel.
ik gebruik een kwast en een roller,

- eerst maak ik radiator warm, dan laat ik hem afkoelen
- na wachten schuur ik de radiator licht
- dan ontvet ik alles af wasbenzine/terpentine
- dan verf ik met kwast, in richting van kollommen, en later rol ik het uit.

wat doe ik fout, de laag die eronder zat (als ik bijvoorbeeld aan de binnenkant voel) is lekker glad, maar die van mij heeft structuur, het is niet netjes.
alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (5)

Om de radiator netjes te krijgen zal je deze nu eerst weer glad moeten schuren om een goede basis te krijgen.
Ik weet niet welke werkwijze je nu aanhoudt,maar:
zet een aantal lamellen met de kwast in de verf en rol deze uit. Blijf niet te lang met de kwast of roller in de verf werken, want dan rol je de verf dood en vloeit deze minder strak door.
Dus...niet eerst de hele radiator in de verf zetten en nadien narollen, maar deel voor deel werken (b.v. 3 lamellen per keer)
Als de radiator voor het zicht strak is, maar ruw aanvoelt, kan het ook opvallend stof zijn. De omgeving dan goed stofvrij maken en tocht verhinderen tijdens werken en aandrogen.
Eventueel kan je de verf nog wat afdunnen om deze soepeler verwerkbaar te maken / houden.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik weet niet waar je mee schildert?
Maar...bij terpentineverdunbare verf kan je de verwarming aanzetten, bij een acryl (watergedragen) verf beslist niet. Dit met oog op het aandrogen en het doorvloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wasbenzine en terpentine zijn niet geschikt om mee te ontvetten, daar moet je ammoniak, st Marc of verfhechtreiniger van HG voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontvetten kan ook met thinner.
Je moet een radiator niet rollen, want dan krijg je een sinaasappeleffect! Het best kan je gewoon verven met een relatief brede bokkenpoot.

Je moet een radiator koud schuren en het liefst met NAT waterproof schuurpapier. Ook nooit een rest verf nemen die je nog hebt staan, maar een nieuwe bus radiatorverf nemen.

Na het schuren, goed stofvrij maken met een stofzuiger en een stofdoekje daarna . Ook de vloer en vensterbank. Daarna met een vochtige doek over de vensterbank en vloer gaan, en met een kleefdoekje nog eens over de radiator.
Dan zet je de radiator aan zodat hij iets warm is, maar niet té! Als je dan gaat verven, vloeit de verf lekker.
Je moet de verf ook niet verdunnen. Leg wel kranten onder de radiator! Op deze manier is de radiator meestal in een keer al gedekt.
12 jaar geleden
schuren zodat het weer glad is en de juiste roller en kwast gebruiken voor de verf die je gebruikt en nog een poging wagen.

:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste,

Het zou aan meerdere dingen kunnen liggen.

Ten eerste is het reinigins / ontvettings product niet goed. wasbenzine is te vettig en lost wel dikke vet op (motorolie, wagensmeer) maar laat ook een waas achter. en is daarom niet geschikt om overheen te schilderen.

Ten tweede is het van belang dat je radiator verf gebruikt die goed uitvloeit. Let hierbij op dat radiator verf alleen in wit bestaat, wit is namelijk de enige kleur die verkleurd als deze verwarmt wordt. De verkleuring komt omdat witte verf geen pigment bezit. Dus is radiator verf gewoon witte verf met witte pigment erin. Wilt u uw radiator in een andere kleur schilderen dan is hier geen radiator verf voor nodig. Gebruik hiervoor de betere merken. deze vloeien beter uit.

Ten deerde is het belangrijk dat een een betere kwaliteit kwast gebruikt. Gebruik voor schilderwerk nooit kwasten met witte haren, deze zijn te dik en worden daarom ook gebruikt voor te teren, vetten en latex.

Dat u eerst de radiator met de kwast insmeert en daarna uitrolt is opzich goed. Hierdoor rolt u de verf gelijk uit. Let hierbij ook wel weer op de grofte van de roller. wilt u een mooier resultaat dan kunt u hier het beste een superflock roller of een acrylroller voor gebruiken deze zijn fijner van structuur.

Tussen de lagen door kunt u de radiator opschuren met fijn schuurpapier, het is van belang dat u het oppervlakte licht opschuurt zodat de verf weer makkelijk kan uitvloeien en eventuele braampjes weggehaald worden.