Hoe bevestig ik het beste / makkelijkst een plank met een zijkant (kop z'n kant) aan de muur (middelmatige draagkracht)?

Toegevoegd na 45 minuten:
De bedoeling is dat de plank vertikaal bevestigd wordt:) Ik wil een koofje maken en de twee vertikale planken aan de muur bevestigeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Meestal wordt een vrij dikke lat tegen de muur geslagen of geschroefd die voldoende vlees heeft om ook vanaf de zijkant schroeven in te draaien.
Om een plank koud tegen de muur te zetten zijn er niet zoveel opties; hoeksteunen blijf je altijd zien.
Een andere mogelijkheid is om een vrij smalle lat tegen de muur te zetten en daarin gaten boren waar de deuvels die je in de plank hebt gelijmd kunnen vallen. Dit is een onopvallende manier van bevestigen maar vereist de nodige handigheid/ervaring.

In de bron: montage van een meterkast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij bouwmarkten zijn hier speciale houders voor te koop welke je aan de muur schroeft. De houder heeft metalen stiften, welke je in gaten in de plank schuift. Er zijn ook complete systemen: PLank + houder te koop, welke je het boren van diere gaten in de plank bespaart.

Uiteraard zijn er ook gewone dragers die je tegen de muur schoeft, en de p[lank op legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaten in de muur boren, passende pluggen erin, bijvoorbeeld voor gipsplaat of holle wand, wel even meten met waterpas waar de gaten moeten komen, steun met schroeven bevestigen, plank er op.

Toegevoegd na 28 minuten:
pattex montagekit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of je de plank al hebt gekocht. Je hebt nl systemen met plank en bevestiging die heel gemakkelijke werken (Ikea?) Je schroeft een metalen strip tegen de muur. De strip heeft een paar pennen. Je schuift de plank over de pennen. De plank heeft aan de achterkant een uitsparing waarin de strip valt. Zo kun je de plank "blind" aan de muur bevestigen. Andere systemen vragen om nauwkeurig en exact horizontaal boren in een muur, geen simpel werkje.