Mag ik een inductie kookplaat uit Frankrijk installeren in België? Is dit technisch mogelijk en toegelaten? Wie zou dit kunnen installeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De stekkers in België zijn gelijk aan die in Frankrijk, de spanning en netfrequentie zijn in heel Europa gestandaardiseerd op 230 V bij 50 Hz, je kunt zo'n kookplaat dus zonder probleem aansluiten.
De stekkers in Nederland en Duitsland zijn anders dan in België en Frankrijk, maar ook daar is de netspanning hetzelfde en dus kun je met het monteren van een andere stekker ook daar dergelijke apparatuur zonder probleem aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tegenwoordig is er een CE (Europees) keurmerk voor electrische en andere toestellen. Vermits inductieplaten vrij recent op de markt zijn zal deze plaat wel voorzien zijn van het CE keurmerk en is er geen probleem. De spanning en frequentie in Frankrijk is voor zover ik weet dezelfde als in België. In het slechtste geval moet je de stekker veranderen, omdat de vorm van de aarding op de stekker kan verschillen.