wat kan ik in plaats van lampolie gebruiken voor een olielamp ?

ik heb 3 olielampen maar, ik heb geen lampolie, kan ik ook iets anders daarvoor gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26K

Antwoorden (5)

Volgens mij branden de meeste oliën wel als je er een pit in hangt, maar of slaolie nou lekker ruikt is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
petroleum. Stinkt wel meer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi zina11,

wasbenzine lijkt me net iets te vluchtig om als lampenolie te gebruiken. ik denk (nooit uitgeprobeerd) dat dit fout kan gaan.

lampenolie is niet anders dan petroleum. Diesel en gasolie zijn vergelijkbaar, de verschillen zijn de toevoegingen (dopes) en het zwavelgehalte.bij lampenolie is er een behandeling uitgevoerd waarbij het minder stinkt, en er is een luchtje aan toegevoegd, om de resterende stank te maskeren.

ook slaolie, lijnolie, sojaolie en olijfolie werken prima je kan dit uiteraard uitproberen. je ruikt vanzelf wel welke het prettigste is.

ik vermoed dat je een goedkoop alternatief zoekt, dan zouden de ouderwetse kaarsen (al dan niet in een stormglas) een goed alternatief zijn.

tot slot, er zijn ook heel leuke elektrische lampjes die ook heel voordelig branden en zeer decoratief zijn.

persoonlijk ga ik voor de elektriek, hoofdreden is niet het voordeel, maar de brandveiligheid. de brandweer heeft het al zo druk. ik heb meerdere malen een uitgefikt huis gezien.
daar wordt je echt niet vrolijk van.

veel plezier en groeten,
Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik petroleum of dieselolie,
lampolie is gezuiverde petroleum = kerosine!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in italie gebruiken ze de olijfolie die een te lage kwaliteit heeft voor consumptie (wordt in nederland overigens wel geconsumeerd!) als lampenolie. Olijfolie is dus een optie en beter dan alle andere (stinkende) olien zoals slaolie etc.