Waar kan ik tips vinden voor als er foto's worden gemaakt van een huis mbt de verkoop?

Heeft iemand nog tips waar ik aan kan denken bij het maken van de foto's?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zet op de dag van bezichtiging een verse bos bloemen op tafel, dan voelt een kijker zich welkom. Hetzelfde gebeurt bij het ruiken van verse koffie of een vers gebakken brood (of cake). Haal persoonlijke spullen, zoals foto’s e.d. zo veel mogelijk weg. Het kan de koper afleiden van hun werkelijke doel.

Veel meubilair kan een kamer kleiner laten lijken. Kijk hier goed naar, haal eventueel wat weg of ga de indeling veranderen. Hierbij is het mogelijk de hulp van een verkoopstylist in te roepen. Een spiegel kan een ruimte groter en opener laten lijken.

Zorg dat elke kamer zijn eigen functie heeft, een slaapkamer is geen strijkkamer, dus opruimen die strijkplank.

Al houdt u zelf nog zo van gesloten gordijnen of luxaflexen. Voor een bezichtiging is het verstandig om deze open en omhoog te doen. Vindt er een bezichtiging in de avond plaats, doe dan de verlichting aan (natuurlijk zijn er geen kale peertjes!), maar ook overdag het licht aan kan zeer verkoop bevorderend werken. Dimmers op de hoogste stand en spotjes aan.

Houdt goed rekening met de periode waarin het huis in de verkoop wordt gezet. Dit gebeurt niet vaak in een opwelling, maar is een goed geplande actie. Het is verstandig om al in de zomer foto’s van de tuin, balkon en uitzicht op een zonnige dag te maken. Ook al gaat het huis in de winter in de verkoop. Een foto van het huis zelf zo recent mogelijk houden, anders lijkt het dat het huis als maanden in de verkoop is. Vermijd auto’s op een foto, dat wordt vaak geassocieerd met lawaai en stank.

Verzorgt de makelaar de verkoop, zorg dan dat je niet thuis bent tijdens de bezichtiging. De eventuele koper moet de kans krijgen zijn mening over je huis ongegeneerd te kunnen geven. Doe je de verkoop zelf, ga dan niet te veel in op de mening van de koper, alleen als ze je wat vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Berg waardevolle spullen op voordat je de foto's maakt.
Inbrekers kijken ook op Funda om te kijken wat er in een huis te halen valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat het huis opgeruimd is. Dus in de badkamer alle potjes tubetjes en flesjes in de kast. Hetzelfde in de keuken, kruidenpotjes, lepelstandaard, versleten pannenlappen, en eventueel het toilet.
Ik ben zelf helemaal niet zo opruimerig, maar op foto's van huizen te koop, valt me de rommer wel op

Toegevoegd na 59 seconden:
En ook voor de buitenkant he, geen fietsen tegen de muur of op het pad
12 jaar geleden
Zorg dat je huis er opgeruimd", onpersoonlijk en "toonkamerachtig" uitziet.
Geen foto's of andere persoonlijke zaken.
Meubels verplaatsen en verschuiven naar het niet gefotografeerde gedeelte zodat er een ruimtelijke indruk ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk weet je zelf ook grootmoeder's adviezen:

Er moet zo weinig mogelijk op de foto's staan!!

Ruimte, ruimte en ruimte (zorg dat het nog net lijkt dat het actief bewoond wordt,
het valt niet elke koper op dat er geen strijkplank staat of waar de kleding nu precies opgehangen wordt).
Geen persoonlijke dingen of verzamelingen.
Geen huisdieren. Geen foto's op de kast.
Opgeruimd.Opgeruimd.
Wel een bloemetje op de juiste plek.

Licht, licht en licht (gordijnen open, lampen aan, )

Zorg ervoor dat de kelder, de zolder, het schuurtje en de garage schoon zijn en opgeruimd. Verwijder overbodige spullen.

Toegevoegd na 1 minuut:
TIPS voor de FOTO's
Gebruik een groothoeklens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga bedenken hoe je wilt wat voor UITSTRALING die foto's moeten hebben.

Het moet in ieder geval opgeruimd zijn. Want elke dingetje in de ruimte zie je ook op de foto. Het moet netter zijn dan het ooit geweest is. Maar ook rustig, dwz dat je veel kleine 'prulletjes' maar even in de kast moet doen (met gesloten deur).
Het is beter om het eerst helemaal kaal te maken, en dan (beperkt) weer aankleden met eenvoudige dingetjes die je bij de kringloop voor weinig kunt kopen (eventueel).
Zoals een kaars en standaard, enz. Maar alle 'vakantie' spulletjes die je hebt verzameld, die moet je weghalen.

Het eerst wat jij zelf ook zult doen in een nieuw huis, is om de boel weg te halen en opnieuw te beginnen zoals jij dat wilt. Potentiële nieuwe kopers, willen de basis zien en niet zoals jij het NU hebt ingedeeld.

Vaak wil je ook een rustige uitstraling (waar iemand zich lekker voelt en tot rust kan komen), en ook een beetje een 'zonnige' uitstraling. Dus fotografeer ook bij daglicht, maar niet bij volle zon naar binnen toe. Dat geeft te grote contrastverschillen en dat maar het beeld weer onrustig (en had je net opgeruimd).

Gebruik een statief, want je wilt haarscherpe foto's.

Ook de ruimte is belangrijk op de foto. Dus 'ruimtelijk' fotograferen met alleen af te toe een specifiek deel van de ruimte. De kijker en dus je koper, wil zien op de foto hoe 'ruim' de kamer is.
En dit is heel moeilijk om te fotograferen. Vooral de plafond en de grond moeten op de foto komen te staan. Dat zijn referentiepunten waarop de ruimtelijkheid beoordeeld kan worden.
De lijnen van het plafond en de grond mogen niet symmetrisch staan. Dat maakt een beeld juist weer krapper dan de werkelijkheid.

---

Bijgevoegde voorbeeld vind ik zelf erg goed. Daarbij heeft elk voorwerp een duidelijk plaatsing en is er niet te veel geplaatst, of te weinig. Toch geeft het rust en is de basis van de ruimte goed te zien.
Gebruikt daglicht, alleen achter in de keuken is een extra lichtpunt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto's voor een verkoop - en eigenlijk je hele huis - moeten er uitzien alsof er niet geleefd wordt. Maar...er moeten wel meubels instaan, want lege kamers kunnen mensen niet goed inschatten.

Haal dus ruim tevoren en zeker voor de foto ALLES wat persoonlijk is weg ; foto's, gebruiksvoorwerpen, tijdschriften, echt ALLES. Alleen minimalistische decoratie - liefst iets wat in de mode is - laten staan. Zodat ze er uitzien als foto's uit een woontijdschrift. Liefst met een groothoekcamera, zodat je hele kamer op één foto past, maar wel zorgen dat het perspectief / de verhoudingen realistisch blijven.

Als je dingen niet meer 123 nodig hebt kun je ze als het even kan al het beste ergens in opslag hebben staan. Dingen die je wel steeds weer nodig hebt gewoon in lades en kastjes opbergen.