Hoe vervang ik een paneel in een houten paneeldeur?

Ik heb recentelijk een huis gekocht met mooie jaren 30 paneeldeuren. Bij één van de deuren is een paneel kapot en die wil ik graag vervangen. Hoe kan ik een nieuw paneel in een houten paneeldeur plaatsen zonder de deur te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

De panelen zitten waarschijnlijk opgesloten met aan één kant kleine (glas)latjes. Deze zijn met kleine spijkertjes bevestigd en kan je voorzichtig los halen door er een scherpe beitel aan de onderkant onder te steken. Nu kan je het paneel eruit halen en vervangen. Voor het terugplaatsen van de latjes even alle spijkertjes eruit halen zodat je straks met nieuwe, koploze spijkertjes de latjes weer op hun plaats kan tikken.
Eventueel eerst de deur in zijn geheel schilderen nu je er overal goed bij kan.
suc6
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Ik zou wel eerst het paneel erin doen en dan pas gaan schilderen. ;-) Niet bang zijn voor een beetje schade, dat plamuur en schuur je wel weer mooi.

Andere antwoorden (1)

Als er latjes inzitten heb je geluk, want dan is het paneel al eens vervangen.
Normaliter zitten de panelen in vaste sponningen, en zul je die weg moeten halen. Dat doe je door het oude paneel ongeveer een centimeter naast de stijlen met een decoupeerzaag te verwijderen. Trek daarna de restanten van het oude paneel met een tang uit de sponning. Nu moet aan de minst in het oog springende kant de sponning verwijderd worden. Daarvoor zijn een beitel en een sponningschaafje de aangewezen gereedschappen (en een dagje de tijd!). Stanley heeft daarvoor een geschikt schaafje met eenmalige beiteltjes. Je hoeft maar drie van de vier facetten weg te halen.
Zet er een nieuw paneel in en zet dat vast net driekante latjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volgens mij heb jij gelijk, en zitten er geen glaslatjes in. Ik heb zelf ook jaren in een huis gewoond met zulke deuren, en de panelen zijn er in een groef in geplaatst op het moment dat de deur in elkaar gezet werd.
Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Even een ideetje:
Omdat het om het bovenste paneel gaat:
Zou je van bovenaf een gleuf kunnen boren/zagen/frezen om het paneel er zo in te schuiven? Dus door de bovenste plank, als dat lukt zie je het alleen van bovenaf. Zou moeten lukken met een decouperzaagje van 15 cm en een paar boorgaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zaag je ook de pen-gatverbindingen er uit!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan kan je inderdaad net zo goed de bovenkant tussen de stijlen er uit halen. Voor boren en decoupeerzagen is het toch wel een behoorlijke afstand. Uit mijn hoofd zeg ik 13 cm hoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het idee was vooral om dat wat in het zicht is niet aan te tasten. De bovenkant eruit zagen is lastig weer mooi te krijgen als je niet veel lagen wil verven.
Die lengte (recht) boren is geen probleem. De verbinding van die horizontale plank zal weinig meer waard zijn, dit is eventueel weer vanaf de zijkant te herstellen, maar ik denk dat de andere 3 het wel aankunnen. (aan het beste antwoord te zije, zitten er toch latjes in en heeft de vraagsteller geluk)