Ik wil een drie fasen aansluiting splitsen tot drie 230 volt stopcontacten. Kan ik de nul met lasdoppen van een naar drie kabels verdelen?

Zodat ik bij elke fase een nul heb, in plaats van nul voor drie fasen

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel in plaats van een nul voor drie fasen

Toegevoegd na 11 minuten:
kan ik de 3 fasen dan ook apart afzekeren?

Toegevoegd na 16 minuten:
de nul volgen de stoppenkast in en dan met de multimeter de kabel doormeten zodat ik weet dat ik de correcte nul heb?

Toegevoegd na 19 minuten:
of bedoel je dat ik niet 2 fasen in een stopcontact moet doen? de kleur codering van de krachtstroom is gewoon correct

Toegevoegd na 20 minuten:
van 3x 30 ampere naar 3x 2x 16 en 1x 20 amp is het plan
begrijp allen de 400 volt wisselspanning niet

Toegevoegd na 21 minuten:
ik bedoel 2x 16 amp en 1x 20 amp

Toegevoegd na 1 dag:
@jackd. zoals je hebt kunnen lezen zat ik op de goede weg.
juist om gepruts te voorkomen doe ik hier even navraag.
DE 400 wisselspanning begreep ik niet omdat ik mij niet voor kan stellen dat iemand 2 fases in 1 stopcontact doet.
de nul is 4mm2 lijkt mij ruim voldoende kan nog naar 6mm2 gebracht worden. de 20 amp gaat op een 1800 watt boiler maar 20 amp zijn hier in fr nou eenmaal regel op boilers.
op de andere fase komt een mixer van 1000 watt de derde fase is voor een rode warmte lamp voor kalveren. dit moet makkelijk gaan. waarom zou hier een monteur voor gehuurd worden dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde inderdaad dat je niet perongeluk 2 fasen op 1 stopcontact verbindt. Controle is altijd prettig.
Een zekering van 20 A moet ook nog wel kunnen voldoen, mits de aanvoerende draden niet te dun zijn uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zit je inderdaad helemaal goed, het verhaal van Jackd dat je de stromen van de 3 fasen bij elkaar moet optellen klopt niet, zie mijn reactie op zijn (foute) antwoord.

Het beste antwoord

Ja, dat is de methode die je moet gebruiken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wel even controleren met een universeelmeter of je de goede draad als nul neemt, anders heb je stopcontacten met 400V wisselspanning!

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik neem aan dat er al een zekering vóór de aansluiting zit die jij wilt gebruiken, maar dat zal wel een zwaardere zijn dan bij normale stopcontacten gebruikelijk is.
Het is dus inderdaad een goed plan om per fase een 16A zekering op te nemen.
Je kan ook automaten gebruiken die beide draden naar de stopcontacten onderbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan, echter als je alles maximaal gaat benutten dan jaag je veel stroom door die ene nul:
16+16+20=52A
Dat zou wel eens teveel kunnen worden.
Als het goed is, gaat er dan gewoon een stop ergens uit, maar dat moet je wel zeker weten.

"begrijp allen de 400 volt wisselspanning niet"
Wat begrijp je daar niet aan.
leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krachtstroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterpunt

Toegevoegd na 8 minuten:
Met teveel worden bedoel ik veel warmteontwikkeling en brand.

Ik ben voor doehetzelven, maar ik ga je toch adviseren een installateur in te schakelen. Je vraagt dingen die je hoort te weten als je er alleen maar over denkt om dit zelf te doen.

Toegevoegd na 6 uur:
@ vraagsteller:
goed bezig, de toevoeging was vooral als waarschuwing, aan jouw reactie te zien zit het wel goed.
Halverwege je vraag begon ik daar over te twijfelen, sry, maar liever een keer te veel dan een keer te weinig waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zit je toch mis Jackd, de stromen in de drie fasen lopen a.h.w. achterelkaar aan, als je ze alle drie even zwaar zou belasten loopt er juist helemaal geen stroom door de nuldraad.
Dat is juist de essentie van het gebruik van 3 fasenstroom: de stroom die de ene fase levert wordt via het sterpunt door de andere fasen weer opgenomen.
Alleen bij verschillende belasting van de 3 fasen zal de nuldraad het verschil moeten compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het linkje over krachtstroom op wikipedia vond ik hier de volgende zin over: Uit de hoofdeigenschap van een driefasenspanning (de fasen lopen 120° van elkaar uiteen) is verder af te leiden dat de som van de drie spanningen op ieder moment 0 volt is. Dit houdt in dat indien men een symmetrische belasting in ster aansluit op de krachtstroomaansluiting, er door de nulgeleider geen stroom vloeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Weer wat geleerd.
Heb wel eens wat met 400V gedaan, maar dan alleen dingen waar ik netjes de aanwijzingen volgde.
Ik wist wel dat die ster zo werkte,
maar niet dat dat ook geldt als je het gaat aansluiten zoals de vraagsteller doet.
Maar nu jij het zegt en na even nadenken: logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jack je hebt gelijk , better safe then sorry.
daarom doe ik navraag en lees ook op andere plekken info over dingen. Niet alles wat je op internet leest is waar!
op de plek waar ik dit moet doen, een boerderij is werkelijk alles maar aan elkaar geknoopt . levens gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik er inderdaad maar geen vakman bijhalen, die hoort bij een grote verandering de installatie te keuren en dus aan te passen als het niet goed is.
Maar zo te horen heb je nog wat te doen..
Nul draad dikker uitvoeren.

Tussen de fasen meet je 400 Volt
tussen een fase en de nul 230 Volt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nuldraad hoeft niet dikker, zie uitleg in reactie op antwoord van Jackd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het linkje over krachtstroom op wikipedia vond ik hier de volgende zin over: Uit de hoofdeigenschap van een driefasenspanning (de fasen lopen 120° van elkaar uiteen) is verder af te leiden dat de som van de drie spanningen op ieder moment 0 volt is. Dit houdt in dat indien men een symmetrische belasting in ster aansluit op de krachtstroomaansluiting, er door de nulgeleider geen stroom vloeit.