Bij welke temperatuur moet je aardewerk bakken?

Welke is de ideale temperatuur om aardewerk te bakken.
Moet je hiervoor speciale ovens hebben, of kan dit evengoed op een oude kachel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Nee daar heb je een speciale oven voor nodig, in een keukenoven die maar tot 200 gaat lukt dat echt niet,
Zo uit mn hoofd moet je tot 1500 graden kunnen verhitten (kan er een paar 100 naast zitten)
In een gewone oven kom je niet verder dan fimoklei bakken
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor eenvoudige maaksels heb je al een temperatuur van 900 graden nodig; het aardewerk is dan hard maar nog vrij bros. Voor gebruiksvoorwerpen die harder moeten zijn moet je bakken op zo'n 1400 graden, dan verandert de structuur van de klei en smelten de deeltjes a.h.w. aan elkaar vast.
Voor deze temperaturen heb je echt een speciale oven nodig. De temperatuur moet ook vele uren min of meer constant blijven en het mag daarna alleen geleidelijk afkoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een oude kachel of oven kan dit zeker niet.
Aardewerk wordt bij 500 tot 600 graden voorgebakken ('biscuit'), dit is dan nog bros. Dit wordt vaak gedaan om het vocht langzaam uit de klei te stoken, zodat het niet barst. Een goed gemaakte pot is echter overal gelijk van dikte en zal nauwelijks kunnen barsten (hiervoor moet je wel wat verder gevorderd zijn in de kunst :) )
Afbakken gebeurt bij 1000 tot 1280 / 1300 graden, dan sintert de klei goed dicht en is het stevig en moeilijk breekbaar.
Het kan ook in één keer stoken gebeuren, als de potten maar een gelijke dikte hebben overal.

Het bakken gebeurt in speciale, voor pottenbakken gemaakte inductie-ovens (gas), een elektrische oven of in een houtgestookte oven. Dit laatste moet echter goed gebeuren en is wat lastiger omdat je de temperatuur moeilijker kan controleren. Geeft wel heel mooie kleur-effecten op de potten.
Het is wel wat meer informatie dan dat je om vroeg, maar ala :)
Als je nog meer wilt weten, geef maar een gil, ik vind het leuk om te delen :)

succes en groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn grof gezegd drie verschillende kwaliteiten: aardewerk, steengoed en porselein. Het zijn verschillende kleisoorten. In de regel wordt twee keer gebakken, de eerste keer om het te sinteren, de tweede keer om de glazuur er op te smelten. Soms ook nog een derde keer om een opglazuur erop aan te brengen.
Deze drie soorten worden op verschillende temperaturen gebakken. Aardewerk het laagst (tot ca 900°C), dan steengoed op ca 1100°C en porselein op 1250-1400°C.

De temperatuurregeling is van groot belang, hoe snel de temperatuur omhoog en omlaag gaat bijvoorbeeld, maar ook de precieze eindtemperatuur is van belang want iets te hoog betekent dat het in elkaar zakt (het smelt) en niet hoog genoeg gestookt betekent dat de glazuur niet gaar is.

Dit proces doe je niet op een oude kachel, daarvoor heb je een pottenbakkersoven nodig.
itsme