Hoe kun je op een veilige manier twee lampen tegelijkertijd laten branden, gekoppeld aan 1 draad?

Ben bezig met een nieuw plafond in de gang. Uit het plafond komt een stroomdraad, verbonden met twee schakelaars, eentje aan het begin en eentje aan het einde van de gang. Aan deze stroomdaad wil ik twee lampen koppelen die tegelijkertijd aangaan. Hoe kan ik dit het veiligst doen? Nu zit er een kroonsteentje aan het einde van de uit het plafond bungelende draad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Een kroonsteentje zou kunnen als de lampen direct naast elkaar komen te hangen maar ik denk dat je bedoeld dat ze eindje uit elkaar komen.

Plaats dan waar de stroom uit het plafond komt een installatiedoos(zo'n rond bakje dat je open kunt schroeven) waarin je de blauwe en bruine draad met een lasdop(grijze plastic klemmetjes met 4/5 gaatjes waar een draad in blijft zitten als je die erin steekt) verdubbeld naar 2 blauwe en 2 bruine draden. Trek vervolgens vanaf daar naar beide nieuwe lichtpunten een blauwe en bruine draad... (Uiteraard door elektrabuis en niet los) En hang daar ook plafondplaatjes op. Hier laat je de beide aders door steken en bevestig je een kroonsteen zodat je de lampen aan kunt sluiten.

Uiteraard even de stroom eraf...

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zo te hooren heb je van electriciteid geen verstand....heb je eenig idee waar je mee bezig ben???? zo nee stop er mee!
mja vedder, sluit het gewoon paralel aan. ( zoals het hoort te ziten, met de juiste kleurcode van de kabels gebruikt en GEEN kroonteen)

Toegevoegd na 21 seconden:
XD kroonsteen bedoel ik dan:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een hanglamp aan het plafond wilt hangen moet je de stroomdraden toch aan de stroomdraden die uit het plafond komen verbinden d.m.v. een kroonsteentje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar je kan beter met een lasklem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dunne draadjes die uit een lamp komen, kunnen niet in een lasklem, die zijn te slap om er in te kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan in een lasklem, alleen niet de de ouderwetse maar deze met een hendeltje:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zet-bedrading-vast-lasklem.143688
Gewoon met een snoer, wel zo'n ronde, niet zo'n platte en een kroonsteen, geen probleem. Wel ff stoppen los draaien.
Als je wilt kan je het snoer ook over het plafont gooien, wel snoer en orginele lamp via kroonsteen op standaard lichtpunt (blauw en zwarte draad) aansluiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een iets andere mening dan mijn voorganger, ik zie niet in waarom je geen kroonsteen kan gebruiken.
Het enige waar je voor moet oppassen is dat het gewicht van de lamp niet rust op de stroomdraad. De stroomdraad met kroontje moet losjes hangen.

Maar als jij twee lampen ophangt, kan je dit mijns inziens makkelijk aansluiten op de kroonsteen die aan het plafond zit.

Wat wel verstandig is een grotere kroonsteen te gebruiken omdat je meerdere snoeren erin doet.

Aan beide lampen zitten 2 snoeren , draai de koperen uiteinde van dezelfde kleur draden aan elkaar.

Je hebt dan dus 4 snoeren, samengevoegd tot 2.
Dezelfde kleuren snoeren komen samen.
Het maakt niet uit welk gat je van de kroonsteen gebruikt maar doe de twee samengevoegde snoeren vandezelfde kleur in 1 gat , zorg dat het kopergedeelte helemaal in het kroonsteentje verdwijnt en draai de schroef vast. Vast is vast. Doe dit ook met de andere in het andere gat van de kroonsteen.

Misschien overbodig maar zorg dat je de stroom er af hebt gehaald --> in de meterkast, want zonder aangesloten lamp weet je niet of hij nu uit of ingeschakeld staat.

Stroom er weer op, schakelaar indrukken en tadaa: 2 lampen die branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kroonsteen mag alleen gebruikt worden voor de laatste verbinding. Dus één lamp aansluiten op twee draden die uit het plafond komen en dus nooit twee draden onder één schroefje van een kroonsteen Voor doorverbinden van draden gebruik je bijna altijd lasklemmen:
In deze nieuwe kunnen zowel vaste als flexibele kernen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zet-bedrading-vast-lasklem.143688
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar waarom in godsnaam niet? Voorschrift regeltjes? Het werkt prima en er kan echt niets gebeuren. Vroegâh deden ze niet anders. Dus ik vraag me af, waarom nu niet meer? Doorbranden gaat echt niet gebeuren al hang je er twee 300 watt lampen aan vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voornamelijk omdat 2 draden van 1,5mm eigenlijk niet passen. (2x 1mm) is soms al proppen.
Daardoor grote kans op losse draadjes, enz.
Ook weet je niet of het schroefje beide draden vasthoudt, ook al draai je ze in elkaar, kan eentje langzaam loskomen. Ik heb vaak genoeg kroonsteentjes gezien die roet/vonk schade hadden. Op gewone plekken, dus er gingen geen hoge vermogens door. De kans dat het fout gaat is klein, maar ik slaap lekkerder als ik weet dat het goed zit. En er moet ergens een grens zijn, twee draden aan één kant van een kroonsteentje dat vind jij wel kunnen, maar wat als het er meer worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dank je voor de uitleg! Ja ok, de kans is groter als het wat klungelig is aangelegd. Ik ben uitgaan van de "normale" snoeren van een lamp, die dunne koperdraadjes die samengebonden zijn tot eentje. Die kan je echt makkelijk met een tweede snoer in elkaar draaien en met een grotere kroonsteen past dit echt zonder te proppen en zit goed vast. En als ze in elkaar gedraaid zijn en goed in steen vastzitten, is de kans op vonken niet mogelijk. Sterker nog, ik vind het meer risico als je een dunner snoer alleen in een kroonsteentje zet. Gezien de dunne koperdraadjes makkelijk kunnen afbreken, verliest deze sneller de grip in het kroonsteentje. En een gerafeld uiteinde, dat kan juist vonkvorming geven. Dan is een tweede samengedraaid snoer massiever en heeft meer weerstand qua grip in een kroonsteen. Ik vind het niet meer kunnen als er speling op de snoeren staat, dat als je er iets weerstand aangeeft, er een snoer loskomt of beweegt in het kroontje. Dat lijkt mij niet veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor flexibele draden zijn er ook nog adereindhulzen:
http://www.klusspullen.nl/catalog/100/Overig_installatiemateriaal/Kabelschoen,_aderhuls/ In het algemeen:
Als er netjes en met verstand van zaken gewerkt wordt dan kan er veel, maar er kunnen dingen fout gaan die je soms niet verwacht.
Solderen van de uiteindes van draden ziet er netjes uit, maar het schijnt dat ze dan zelfs makkelijker uit een kroonsteentje getrokken kunnen worden. Ook weet je nooit aan wie je hier advies geeft: een lamp met een kroonsteentje kan, maar als ie daarna dezelfde methode toepast in een lasdoos, waar jaren later iemand anders een oven of een electrische kachel op aansluit..
Daarom lasklemmen, daar gaat het altijd goed mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd: Goede aanvulling en daar kan ik helemaal in mee gaan en begrijp jouw punt! +