Hoe kun je (waarschijnlijk) stukjes messing zelf bewerken?

Het zijn dezelfde stukjes metaal die je in slagharen bij het 'goudzoeken' vind. Ik heb best veel van die stukjes en daar zou ik graag een hangertje voor een ketting van maken, maar hoe kan ik dat metaal zobewerken dat het in eerste plaatsplat wordt en daarna ook nog een mooie vorm? En als ik het moet verhitten, hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Om messing te kunnen bewerken moet je het wel eerst verwarmen .
Verwarmen tot het bijna helemaal rood is gekleurd .
Je kunt het met een brander doen of met klein oventje als je die hebt .
Pas wel op kleine stukjes messing smelten zo .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het smeltpunt van messing is 420 graden, dit valt dus wel mee en is goed te doen met een gasbrander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik mijn reactie niet verwijderen? Ik heb hem bij de verkeerde gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dat eens gaan vragen bij een goudsmid !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een doe het zelf zaak
Messing is helemaal niet zo'n zacht materiaal, als je het buigt breekt het tamelijk bros, om erin te boren heb je speciale boortjes nodig: normale HSS boortjes zijn binnen korte tijd bot.
Over het smelten van messing weet ik niet zoveel, maar het lijkt mij niet verstandig om als een volslagen leek met willekeurige gasbrandertjes te experimenteren zonder deskundige adviezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een goede metaal boor neemt dan gaat hij zo door messing. Messing is een combi van koper en zink en is dus een vrij zacht metaal. Zachter dan bv staal
met heel veel hitte en een mal.
vorige week nog in slagharen geweest met die golddiggers van me.

de machine waar het in gaat maakt veel stoom (dit komt vrij door de hitte waardoor het water van het net opgeviste 'goud' verdampt)

vervolgens gaat het in de pers waar een mal in zit.

je gaat het dus niet redden met een huis tuin en keuken oventje helaas :)