In principe is ieder gips geschikt om beelden te gieten.
Maar met gewoon gips (wel lekker goedkoop) krijg je snel luchtbelletjes, maar met kloppen en /of trillen krijg je ze er wel uit, maar het kan heus wel.
Het speciale gietgips is veel geschikter, het geeft een betere gietvorm, die gladder is dan gewone gips.
Je kan er ook wat langer mee werken, maar kost ook meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gietgips.
(Zie link)
Het kan ook met verbandgips.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook kan het met keramische gips
Zie: http://vanhooren.freehostia.com/gietgips.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je dit het beste kan doen met het zgn. tandartsengips. Dit is dus het materiaal waar een afdruk van je gebit wordt gemaakt om bijv. een gebit te maken. Binnen de stichting carnaval hier wordt dit al jaren gebruikt voor het gieten van de zgn veldtekens(uitbeelding van het motto) natuurlijk is dit materiaal wat duurder maar veel duurzamer. Het breekt niet snel, het geeft geen luchtbellen bij het gieten waardoor het veel sterker is/wordt. Dit is wel mede afhankelijk wat voor beeld(en) je wilt maken. Dus hoe groot,dik,hoog enz hou goed de droogtijd in de gaten. Als je een ruw beeld maakt kan je met allerlei gereedschappen dit materiaal bewerken. Vijlen,schuurpapier,staalborstel etc. eventueel is dit goed overschilderbaar met een verf op waterbasis, dit in tegenstelling tot gewoon gips dat wordt dan weer week/zacht papperig.
veel plezier ermee
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat gewoon modelgips,dit is er speciaal voor!
Gebruik anders gewoon een ander gips, maar niet vermengd met kalk.
Bij het aanmaken met water echter een druppel afwasmiddel toevoegen, dan wordt alles gladder en is het beter verwerkbaar!
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gips koop je in een bouwmarkt. Meestal is dat in kleinverpakking van ca. 4 kg. Bij een bouwmaterialen handel is het wel in balen van 25 kg leverbaar. Belangrijk is dat je eerst water in je emmer of kuip doet en dan het gips er in mengen tot een homogene vloeibare massa.