Hoe verwijder je een profielcylinder uit een deur als je er geen sleutel (meer) van hebt ?

Wij hebben een tussendeur en een nog in te bouwen schuurdeur waar nog profielcylinders in zitten waarvan we helaas geen sleutels hebben.
De tussendeur moet vlak afgewerkt worden en de schuurdeur moet voor plaatsing voorzien worden van een nieuwe profielcylinder, de oude cylinders moeten er dus in beide gevallen uit.
Hamvraag is : hoe krijg je de profielcylinder eruit zonder sleutel?
(Met sleutel is bekend:schroef eruit draaien,sleutel 15° verdraaien en slot eruit trekken)

Toegevoegd na 18 minuten:
Zonder sleutel is echter het binnenwerk niet te verdraaien en gaat dus ook niet de donkere pal die de slotschoot wegdrukt mee.
Na het losdraaien van de schroef blijft de cylinder op de uitstekende donkere pal hangen en is niet te verwijderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

Tip van de timmerman....
Slotplaten op de deur loshalen.
Cilinder beetpakken met waterpomptang en met een paar flinke rukken doormidden breken.
Deze manier gebruiken wij altijd wanneer bewoners sleutels kwijt zijn.
Boren lukt meestal niet ivm extra geharde cilinders.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gok dat er voor deze tussendeur echt geen zware skg 3 cilinders gebruikt zijn.
Maar je hebt gelijk dat de hele zware cilinders hier tegen beveiligd zijn.
Deze worden in de regel weinig gebruikt in de woningbouw daar ze al gauw €100,- per stuk kosten.

Andere antwoorden (5)

Op gelijke hoogte met de cilinder loopt er een bout (naar links op de foto) naar de slotplaat. Draai die bout los en je kunt de cilinder er voorzichtig uittikken.

Toegevoegd na 24 minuten:
Sorry Marleen, was er niet helemaal bij.
Je kunt wat hout weghakken of de cilinder uitboren, maar dat is met huidige ondersteboven staande cilinders een vervelend karwei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met inbrekersgereedschap, maar dan moet je wel eerst veel oefenen.
google afbeeldingen: "lock pick set"

Met een boormachine uitboren, alle pinnentjes vallen dan in de cilinder en je kan hem opendraaien zonder sleutel.

Toegevoegd na 1 minuut:
een makkelijke manier is er niet, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling bij een slot..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal er een slotenmaker bij, een goede geeft hem er zo uit en scheelt het mogelijk beschadigen van je deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak bij oudere sloten past een loper of hebben de sleutel een 2cijfer of 3 nr maak n foto en vraag een goede ijzer (sleutel)winkel niet zo'n hakken bar of het nr staat vaak er gewoon op :)als je de deur open doet , ook nieuw bouw slaapkamer deuren en gang kasten succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om en slot met een profielcylinder en niet om een ouderwets slot waar een baardsleutel in past ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei vraag evt een goede sleutel maker advies
er zijn meerdere manieren om een cilinder te verwijderen zonder sleutel.... echter alles is afhankelijk van de kwaliteit van de sloten, beslag en cilinder.

Boren:
Je kan een cilinder eruit boren door een met goede metaalboor een gat te boren op de plaats waar de perimitaties zitten. dit kun je doen in de cirkel waar je de sleutel erin steekt en dan op de plaats waar de tandjes van de sleutel horen te zitten. Of er net onder, op de plaats waar de andere kant van de perimitaites zitten.
Aan te raden is dit in de cirkel te doen. Omdat u dan makkelijker een schroevendraaier in het draai moment van de cilinder kan doen om het slot open te draaien.

Breken.
Het cilinder kunt u ook breken. Hoe je dit het beste kan doen is afhankelijk van het beslag.
Is het een goedkoop beslag met schroeven aan de buiten kant. dan kun u beter deze los draaien en de platen proberen te verwijderen of van het slot wegdraaien.
Nu een pijpen tang (ook wel moordernaar genaamd: zie link 1 )op het cilinder zetten, vast draaien en cilinder proberen te breken.

Als u een beveiligd beslag hebt dan is het makkelijkst om een parker (metaalschroef) in het cilinder te draaien e d.m.v. van een sloopbeitel (aan te raden met de wonderbar van stanley hiervoor te gebruiken: zie link 2)
haak de sloopbeitel achter de schroef en breek hem open.

Veel succes met het vervangen van u cilinder