Ik heb een kleine slag in het achterwiel van mijn fiets. Hoe kan ik dit eventueel zelf verhelpen? En wat kost het ongeveer bij de fietsenmaker? Dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.4K

Antwoorden (6)

Zelf verhelpen weet ik niet. Lijkt me niet makkelijk, zeker niet bij een achterwiel.

Ik ben vorige week naar de fietsen aker geweest en had een slag en 2 losse spaken en een lekke band en dat kostte me 30 euro.

Zal misschien wel verschillen per fietsenmaker. En de grootte van de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel eenvoudig te verhelpen. Je hebt daartoe een spakensleuteltje nodig. Dat ziet er rond uit, met een gat in het midden, ongeveer als een donut. Je kunt er je spaken mee aanspannen of ontspannen. Je moet je fiets dan ondersteboven zetten en je wiel doen draaien, zachtjes. Tussen je 2 remblokjes kun je dan het best zien op welke plaats de slag zit. Daar de slag zit, kun je de spaken opspannen of ontspannen, al naar gelang naar welke kant je het wiel recht wilt trekken. Een fietsenmaker zou er ook maar een enkele € mogen voor vragen, mogelijks vraagt hij zelfs niks, als het een eerlijke een vriendelijke persoon is. Het sleuteltje zelf kost ook maar een paar euros.
Mocht je in Amsterdam wonen, wil ik het wel voor je doen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Ze noemen het ook wel een spakenspanner. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, een spaaksleutel is veel kleiner dan een donut. Anders zou hij niet tussen je spaken passen. Let er op dat je evenveel slagen los- als vastdraait, anders krijg je hoog- of laagslag. http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.fiets-onderdelen.eu/media/catalog/product/cache/8/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/r/drievoudige_spaaksleutel_1.jpg&imgrefurl=http://www.fiets-onderdelen.eu/drievoudige-spaaksleutel.html&usg=___hfKMNmLJse9Y2EdKhKYJ0Ac-Rk=&h=193&w=255&sz=13&hl=nl&start=0&sig2=SLAyVtu8kJoWZ943z7CUDQ&zoom=1&tbnid=yYyNFy01K3JD3M:&tbnh=128&tbnw=181&ei=bKIQTtLFFtCdOpaJxaQL&prev=/search%3Fq%3Dspaaksleutel%26hl%3Dnl%26safe%3Doff%26sa%3DX%26biw%3D1920%26bih%3D955%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=hc&vpx=1683&vpy=157&dur=417&hovh=139&hovw=191&tx=96&ty=79&page=1&ndsp=31&ved=1t:429,r:19,s:0
Een slag verhelpen kan door je velg opnieuw te spaken. Hiervoor heb je wel professioneel gereedschap nodig, dat erg kostbaar is. Het makkelijkste is om even langs de fietsenmaker te gaan. Die zal er waarschijnlijk een uurtje werk voor rekenen. Je kan natuurlijk ook 'ouderwets' wat tegendruk geven met je voet en de slag er zo een beetje uitdrukken/uitschoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slag uit je wiel halen doe je door de spaken te spannen of te ontspannen. Je moet dan je wiel demonteren en in een stevige steun zetten, zo dat je een vast punt hebt om vanuit te meten. Als de slag rechts van het midden zit, moet je de linker spaken iets strakker zetten, om de velg recht te trekken.
Een wiel goed recht maken is vakwerk, maar is ook voor een amateur wel te doen.
Als je met je fiets naar de fietsenmaker gaat, zal het ergens rond de €15,- á €20,- kosten.
Als je met alleen het wiel gaat, zal het ergens tussen de
€5,- en de €10,- liggen.
jc54
12 jaar geleden
Dit is wel een priegelwerkje,
1 spaak iets te strak en je slag wordt erger.
1 spaak te los kan al betekenen dat er een nieuw slag ontstaat.
Een richtapparaat is wel een must have voor dit klusje, een ervaren fietsenmaker zou dit op het oog kunnen. Maar heb je er geen verstand van zou ik zeker afraden hier zelf aan te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slag in een wiel is goed zelf te verhelpen, mits de velg niet echt verbogen is. een slg ontstaat door loszittende spaken of doordat het wiel ergens klem heeft gezeten. Het is zelf goed te verhelpen, je hebt er een spakenspanner voor nodig ( overal te koop voor enkele euro's ) Het wiel kan gewoon in de fiets blijven zitten. Als je precies wil weten hoe het moet, ga dan naar een bibliotheek in je stad of dorp en vraag naar een boek over fietsreparatie. of vraag een fietsenmaker hoe het moet, meestal willen ze wel vertellen hoe het moet. Het is wel een werkje waar je een beetje geduld bij moet hebben, maar als je veel fietst heb je er wel voldoening van.