Wie heeft er ervaring met verspuitbare verf ?

Er wordt nogal eens voor geadverteert maar ik heb geen zin in een kat in de zak.

Zijn er meerdere merken en/of soorten verf die je er mee kan gebruiken ?

Is het fysiek zwaar, gezien het gewicht van het verf-reservoir, om te spuiten ?

Is een plafond goed te doen ?

Als u meerdere tips, op-of aanmerkingen heeft hoor ik het ook graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (3)

Ik zit met het zelfde dilemma. Een collega heeft er eentje en zegt dat het prima werkt maar dat je het eerst een paar keer uit geprobeert moet hebben. Als je het in huis gebruikt moet je weer van alles afdekken / afplakken omdat het nevelt.
Dit vergt weer veel tijd. Ik hou het maar bij de roller

Toegevoegd na 35 seconden:
Daarnaast moet je ook het apparaat weer goed schoon houden anders verstopt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verf die je kan verspuiten is afhankelijk van de kwaliteit / samenstelling van de spuit.
De ene is alleen voor latex geschikt en de ander voor meerdere verven (ook oplosmiddelhoudend). De verschillende standen en/of nippels bepalen de spuithoeveelheid. Voor latex meer, voor synthetische verf minder.
Het spuiten van plafonds met een spuitbeker is lastiger en zwaarder dan spuiten met een spuitlans. Bij een spuitlans plaats je de aanzuigslang direct in de emmer met verf; een spuitbeker moet je steeds bijvullen én je moet het gewicht boven schouderhoogte meenemen. (plusminus 2 á 4 kg.) Een spuitlans moet je met twee handen bewegen en werkt voor grote oppervlakken prettiger en nauwkeuriger.
Muurverf in banen spuiten zoals op de reclame te zien is, geeft veelal een vet resultaat, waarbij je de banen blijft zien. Het maken van een draaiende, overlappende beweging gaat m.i. beter (even oefenen), maar dan bij voorkeur in een lege ruimte, waarbij je ramen, kozijnen e.d. afplakt en de vloer afdekt.
Er wordt wel speciale spuitverf verkocht maar als je de verf tot maximaal 10% verdund, is deze verf m.i. niet nodig.
Voor synthetische verven is het m.i. veelal te omslachtig om dit met een verfspuit te doen, óf het moeten hele grote oppervlakken zijn. Ook dan kan je mogelijk beter een synthetische vachtroller en een verfrooster gebruiken
Als je de verfspuit voor een langere pauze of nacht niet gebruikt, de spuitmond in het verdunningsmiddel van de betreffende verf plaatsen, zodat je spuit niet verstopt en je deze niet steeds schoon hoeft te maken.
Ben je helemaal klaar, dan de spuit goed reinigen en doorspuiten om verstopping en aantasting van het kunststof te voorkomen.
De afgebeelde verfspuit met lans is alleen geschikt voor latex e.d. en kost plusminus € 200 in de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer wat geleerd +
voor gebruik in huis en tuin zijn de reservoirs niet groot dus je tilt je geen breuk hieraan.

het vergt enige oefening om de verf zodanig aan te brengen dat het effect ook mooi is.
de verf die je gebruikt moet op waterbasis zijn anders kan je het apparaat niet schoon maken. (dit moet je overigens direct doen na je verf klus maar dit is snel gebeurd hoor)

met spuiten zit je altijd met nevel dus als je het plafond wil doen moet je het rekening mee houden. alles wat je niet onder de nevel of ook grotere druppels wil hebben moet je dus afplakken of afdekken.

je kan er wel meerdere soorten verf voor gebruiken zolang ze maar op waterbasis zijn (zelf vorige week nog een kastje gespoten met verf van de gamma op waterbasis)

voor bewerkelijke voorwerpen is het een uitkomst!!!

overigens moet ik wel toegeven dat je veel minder verf nodig hebt als je met de spuit te werk gaat, en het gaat ook een stuk sneller. (afpakken niet meegerekend dan)

als je echt grote oppervlakken moet doen of deze meerder keren moet doen (het dekt alleen maar in 1 keer op de reclame hoor, de verf word geen wonderverf als het in een spuit zit) kan het zeker de moeite waard zijn.

zelf doe ik het liever met de roller en de kwast. (ga vandaag mijn muur afmaken maar pak de roller terwijl er een verfspuit in de schuur staat.....)

ik zou er persoonlijk niet meteen 1 aanschaffen maar eerst kijken of je er 1 kan lenen. op MP staat ze ook te koop dus zit je niet gelijk vast aan de een duur apparaat dat toch tegen kan vallen achteraf.