een vijver met een glazen wand, kan dat?

Ik wil in mijn tuin een een vijver bouwen met metselwerk. Dit moet net zo breed worden als het schuurtje, 3 meter. Diepte 1,5 meter en hoogte 1 meter. Hierbij wil ik 1 wand van glas hebben. Dit is de wand van 3 bij 1 meter. Hoe kan ik dit waterdicht bouwen?

dank alvast,

Jan Kees

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

je wilt iets maken welke erg moeilijk te maken is.
Maar het is zeker wel uitvoerbaar.
Om te beginnen moet wat je bouwt zeer solide zijn en geen mm. zakken of uitbuigen.
Zelf heb ik al div. keren eerder een vijver gezien met een glazen wand en ik moet zeggen dat het effect heel erg tegen valt!!
Dat komt door de kijkrichting naar de glazen wand toe.
Wil je er goed door heen kunnen kijken, dan zou je zelf lager moeten staan en de ruit moet dan kijkhoogte zijn.
Dat betekent, dat je voor de ruit een diepe put zou moeten hebben waar je in kan staan, pas dan kan je haaks kijken door de ruit, sta je te hoog, dan gaat de ruit als een spiegel werken.
Hoe te maken?
Van gewapend beton storten, dus eerst een mal bouwen, waar het raam als uitsparing al in zit.
Na droging van het beton, kan je met speciale kit de ruit er in kitten.
je kunt bij de glashandel uit laten rekenen hoe dik het glas dan moet wezen, is ook afhankelijk welk soort glas je gebruikt.
Een paar cm. dik denk ik, zeker wel.
Ook kan je een frame laten lassen waar je ruit in past, deze laten galvaniseren zodat hij niet meer kan roesten, of er een laten maken van roestvrij staal, die kan dus nooit meer roesten.
Het frame nu in beton storten.
Hierna zit je nog met het probleem, hoe het vijverfolie waterdicht op het beton aan te sluiten.
Heb lang geleden een zitkuil in huis gehad met een groot aquarium er in die in een stalen frame zat, maar in huis heb je natuurlijk geen ijs/vorst !!
Buiten wel en dat kan een enorme druk veroorzaken op je ruit!
Maar goed daar kan je dan weer een verwarming in leggen.
Is alles klaar en waterdicht, dan wel om de dag de ruit van binnen schoon maken, van de alg, want na een week zie je anders niets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die + heb je van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ed, Dank voor jouw antwoord. Groet,
Jan Kees

Andere antwoorden (5)

Dan kun je beter plexiglas ofzoiets nemen, dat breekt veel minder snel en is goedkoper. Ook kun je plexiglas makkelijk (waterdicht) lijmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plexiglas is wel heel gevoelig voor krassen...
Dan zal je heel hoogwaardig glas nodig hebben. Plexiglas wordt niets want daarvoor is de overspanning veel te groot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even op zoek gaan naar een officiele aquarium ruit. Vraag eens na bij het dichtsbijzijnde aquarium! Die lui gebruiken speciale ruiten.

:-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vermoedelijk wordt dat Acrylglas. De meeste grote aquaria gebruiken vrij dik acrylglas, en gezien de grootte van je "tank / vijver" .... lijkt het me slim even met die mensen te gaan praten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie bijvoorbeeld het stukje over "huidige publieke aquaria"

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Aquarium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plexiglas is voor deze diktes niet zomaar te verkrijgen.
Je kunt wel de glazen wand maken van glas maar dan in delen van één meter.

Houdt er wel rekening mee dat de vijver ABSOLUUT ijsvrij moet worden gehouden.
Want anders zal het geheel gegarandeerd stukvriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja.... dolfinarium, dierentuinen en bijvoorbeeld fort kijkduin bij Den Helder.
Maar niet in dit formaat wat de bak in de categorie onbetaalbaar zou plaatsen. Of je nou een miljoenen injectie kunt doen met min of meer terugverdien garantie door entree te kunnen heffen of een bak voor jezelf is wel een levensgroot verschil.
dat is wel degelijk mogelijk wij hebben het ook thuis
we hebben gewoon contact opgenomen met een ondernemer
en hij had weer zijn connecties