Houten keukentafelblad bewerken.

Ik wil een houten tafelblad bewerken zonder de lichte kleur te verliezen. Is het zo dat ik dat met zonnebloemolie kan bewerken en blijft het dat vlekvrij in het gebruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Voordat je je tafel gaat verknallen wil ik als ervaringsdeskundige hier even op reageren.

Ik ga uit van een blank houden tafel welke je wilt beschermen en mooi wilt houden.

Wanneer je lakt krijg je uiteindelijk krassen in de lak welke vocht doorlaten en uiteindelijk zullen deze vergrijzen.

Een tafel oliën gaat het mooiste met olie welke ook voor parketvloeren wordt gebruikt.
Deze wordt uiteindelijk ook het sterkst.

Hoe te werk....
Hout in banen van ca 15 cm breed in de lengte richting insmeren met een kwast met olie.
C.a. 10 minuten laten intrekken.
Hierna met fijn (korrel 240) waterproof schuurpapier de olie in schuren. Werk altijd in de lengte richting van de houtnerf.
Overtollige olie met een doek verwijderen.
Hierna de volgende baan zoals voorgaande beschrijving behandelen.

Heb zelf al menig tafel en ander meubelstuk op deze manier gedaan.
Het resultaat is net zo mooi als dat het uit de fabriek komt.

Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om een lichte kleur te houden zou ik kiezen voor blanke bijenwas.
Of een kleurloze geschikte houtolie. Die zijn dunner dan bv zonnebloemolie en trekken beter in het hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blanke was kan je gebruiken als onderhoud voor een met olie behandelde tafel.
Maar niet als basis materiaal.
Trekt niet in het houdt en geeft dus ook geen bescherming
gebruik castorolie of parafineolie,deze blijven nl alle 2 blank en verkleuren niet ,1x per jaar herhalen succes!