Kan ik een telefoon stopcontact ombouwen naar een elektriciteit stopcontact?

Ik huur sinds kort een ouder appartement en wil graag enkele toestellen in de gang maar hier is enkel een telefoon stopcontact in de nabije buurt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (3)

Als je dat wilt doen zul je elektriciteitsdraden moeten trekken naar de betreffende punten.
Maar gezien je vraag denk ik dat je er totaal geen verstand van hebt.
Niet aan beginnen, dus. Levensgevaarlijk.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lol, dat is goed om te weten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens. Het is mogelijk draden te trekken, maar niet aan beginnen als je er geen verstand van hebt, en zeker niet bij een huurwoning. een verlengsnoer kan wel. Deze kan je ook vastschroeven op de muur
Nee. Dat is heel erg gevaarlijk. Niet aan beginnen. Laat wandkontaktdozen aanleggen door een installateur als je er zelf niets van weet.
escape
9 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe de kabels lopen. In mijn huis kan het wel, omdat de telefoondraad door eenzelfde pvcbuis ligt als wat voor electriciteit gebruikt wordt en ik vanuit de meterkast de telefoondraad kan vervangen door 2 of 3 electriciteitsdraden. Dat doe je door de electradraden aan de telefoondraad te knopen en door het hele buizenstelsel te trekken. Dan stopcontact erop in de gang en de draden goed aansluiten bij de meterkast, of elders van de plek waar je begonnen bent. Wel overleggen met de verhuurder of dit kan en mag. Heb je er zelf geen ervaring mee, dan beter laten doen door een electricien.
Echter, in oudere woningen is de telefoondraad vaak gewoon achter het behang geplakt of tussen naden en kieren weggewerkt. In dat geval zit er niets anders op dan met opbouwleidingen te werken, of met een los verlengsnoer.
Ik weet niet wat je bedoelt met 'enkele toestellen' maar hou in elk geval rekening met de maximale belasting van de kabels en stoppen.