Hoe krijg ik mijn gootsteenafvoer weer theebladerenvrij zonder de zwanenhals te slopen?

Ik had op internet gelezen dat je af en toe koffiedik of theebladeren door je afvoerr kunt gooien tegen de vetafzetting. Heb ik vanmorgen gedaan en vanavond ook. Gevolg is dat de boel nu verstopt is. Ik kan de zwanenhals er niet af gaan schroeven want dan bemoeit mijn man zich er weer mee. Hij meent dat hij als man alle klussen in huis moet doen, maar wat zijn ogen zien maken zijn handen kapot. Hij beseft niet dat hij te veel kracht in zijn handen heeft voor de meer subtiele klussen. Wat moet ik nou doen? Koud noch heet water helpen echt al zakt het water na een paar minuten wel weg.

14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De ouderwetse ontstop-stok, met zo'n rubberen ding aan het einde, doet in dit geval wonderen.

Je man is niet doorlopend thuis, neem ik aan. Je kunt dus ook zelf die zwanenhals er even afhalen. Emmer eronder (of oude doeken) om het water op te vangen, zwanenhals losschroeven, prut eruit, even doorspoelen, en terugschroeven - fluitje van een cent.

Zorg wel dat je wat meer tijd hebt voordat je man terugkomt. Sommige zwanenhalsen hebben een rubber ring, ter afdichting. Die kan wel eens broos zjin geworden, na vele jaren. Dan dicht die ring nog goed af, totdat je gaat schroeven - dan blijft hij lekken.

Als dat zo is, moet je die ring meenemen naar een bouwmarkt, of, beter nog, naar zo'n klein winkeltje waar ze dit soort spullen verkopen. Laat de oude ring zien, zeg: doe mij er net zo een maar dan in het nieuw, en voor een paar duppies heb je een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou gewoon bij de winkel even korrels van HG kunnen halen. Of de vloeibare gootsteenontstopper van HG. Dan is het probleem ook zo opgelost. De snelste vetoplosser is overigens nog steeds keukenzout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Sorry, maar ik houd niet van al die chemische troep. Kan nooit goed voor het milieu zijn.
Heb je geen ouderwetse ontstopper? Een stok met een rubber muts eraan, werkt ook vaak goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderwetse soda erin, zo heet mogelijk. Chemische goederen helpen op dit moment even, maar tasten op den duur je kunsstof afvoer aan, het maakt het ruw zodat er straks steeds meer blijft steken.

Offe als je man slaat of morgen even weg, stiekem de Zwanehals er af schroeven.....

Toegevoegd na 55 minuten:
slaat=slaapt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAAROM de min?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is van een min-kukel. Plusje van mij, ter compensatie. En natuurlijk omdat je antwoord nuttig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx, maar weet nog steeds het waarom niet, kzit met een groot vraagteken boven mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat waaien. 't Is toch fijn te worden bemind?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voelt inderdaad wel als een warm nest, ik zie alleen vaker minnetjes voorbijkomen (niet alleen bij mezelf) waarvan ik denk waarom, misschien ben ik gewoon te nieuwsschiering van aard....ik heb het vraagteken maar in de kast gezet.
Ik heb het eerder al eens als tip gegeven: cola door de afvoer spoelen lost alles op! Ook de volgende keer als vetafzetting dreigt..
Is een tip van mijn mannetje de loodgieter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alles is al gezegd,alleen nog geen causticsoda.
Eerst heet water in de afvoer en daarna een paar eetlepels causticsoda, na ongeveerd een kwatier even goed doorspoelen!