kraan voor keuken precies midden boven de spoelbak of...?

Ik zoek een kraan voor mijn keuken. Kranen verschillen in hoe ver ze naar voren komen vanaf de muurkant. Nu vraag ik me af wat gangbaar en vooral wat praktisch is: als het water precies midden boven de spelbak de kraan verlaat, of juist iets meer naar achteren (je hebt dan wat meer bewegingsruimte in de afwasbak aan de voorkant?). Ik zou graag een bepaalde kraan hebben maar die is iets meer naar voren (de straal) ten opzichte van het midden van de spoelbak en maak me zorgen dat dit niet prettig is met afwassen. Wie heeft er verstand van of ervaring mee?

Toegevoegd na 41 seconden:
spelbak moet zijn 'spoelbak'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (7)

Waar je op moet letten is dat het een kraan is met een Keramisch bovendeel, dan heb je nooit de ellende van een lekkende kraan.
De kranen van Grohe zijn zo ongeveer de beste kranen die er bestaan. Ze zijn in aanschaf wat duurder maar gaan ook jaren mee zonder klachten.
Zo heb je ook veel keukenkranen met een handdouche eraan en dat is heel gemakkelijk voor bv. groente spoelen of de gootsteenbak. Laat je goed voorlichten bij een vakwinkel en als daar de kranen te duur zijn kun je nog altijd naar een goedkopere doe het zelf winkel gaan maar dan weet je al wel waar je op moet letten.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, waar je hem neer moest zetten, dat maakt niet zoveel uit als hij hoog is en eventueel een douche kop eraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet altijd een emmer onder passen!!
En de straal iets van het midden af, naar achteren toe.
Dat is de meest ideale positie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies in het midden geeft je het grootste bereik met zwenken. Na water tappen zwenk je de arm opzij en heb je er geen last meer van.
jc54
13 jaar geleden
Je moet 'n kraan nemen die je naar het midden , maar ook elders kan draaien . Ik zou ook 'n kraan nemen met 'n draaiknop of 'n lange "hefboom" omdat 'n korte meilijker is om te doseren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets achter het midden werkt het fijnst. Maar nog gemakkelijker is een hoge kraan (uittrekbaar misschien) die je helemaal weg kan zwenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi giweda,

tsja, wat is mooi en wat is duur, dit zijn ook vragen die zeer persoonlijk zijn. wat JIJ prettig vind, is de juiste stand.

er is gesproken over ceramische schijven, dat was niet jouw vraag, maar wel iets om rekening mee te houden.
als je toch een kraan koopt, koop er een met ceramische schijven.

vul je de emmer in de keuken bij het aanrecht, of heb je elders een kraan waar je de emmer vult? vul je in de keuken, dan moet de emmer er onder passen, maar dan heb je kans op spetteren als je de wasbak vult als er geen emmer onder staat.

bewegingsruimte, heel mooi, maar dáárvoor koop je een kraan met uitlaat die past bij jouw gootsteen. vrijwel elke kraan is verkrijgbaar met verschillende maten uitlaten.
dit hangt onder andere af van de plek waar de kraan in het aanrechtblad of aan de muur zit gemonteerd.

ik heb liever de kraan iets naar mij toe, dus voorbij het midden gezien vanaf de muur. dan spoelt het water tijdens het wassen van mijn handen niet over de kraanvoet en aanrechtblad.

wil ik ruimte, dan draai ik de kraan naar opzij (ik heb een kraan met zwenkbare uitlaat in het aanrechtblad gemonteerd)
maar dat kan bij jouw heel ander zijn.

veel suk6 bij het 'kranen'
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Dré,
Ik denk dat je sinaasappel bedoelde :)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Gwenda, je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad sinaasappel,
foutje in de regie, ik gebruik altijd copy-past, en blijkbaar een icoontje te laag gezeten. jammer, maar het verhaal blijft gelijk.
groetjes Dré
Als je een kraan gaat kopen let er dan op dat het een keukenkraan is die een zwenkbare uitloop heeft. Onder alle keukenmenkranen kan je een emmer van 10 liter vullen. Plaats de uitloop niet direct boven het afvoergat. Verder zou ik goed op de qualiteit letten, dan heb je er lang plezier van.