Als mijn vaatwasser het water afpompt komt het water door de afvoerbuis weer naar boven

Als mijn vaatwasser het water afpompt komt het water door de afvoerbuis weer naar boven.

Er is niks veranderd alles heeft ca 10 jaar gewerkt. Hij is niet verstopt. Ik heb de tuinslang er in gedaan en het water liep gewoon door. Wat kan het zijn en hoe los ik dit op?

Gr

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
80.8K

Antwoorden (9)

Misschien verbruikt je vaatwasser door ouderdom en slijtage meer water en kan je afvoer dit niet verwerken.
Je kunt de diameter van de afvoer vergroten of de slang van de vaatwasser iets verder in de afvoer duwen.
Het kan ook zijn dat de lucht niet weg kan waardoor de lucht nu door de afvoer naar buiten moet en het water mee naar boven neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb iets dergelijks ook wel eens met mijn wasmachine gehad, toen bleek dat ik de afvoerslang te diep in de afvoerpijp had gestoken, slang 15cm omhoog getrokken en hij liep weer als vanouds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al is je afvoer niet volledig verstopt, het kan toch zijn dat er iets in je afvoer zit waardoor de volledige hoeveelheid water van je vaatwasser niet direct weg kan. Dan is de afvoer dus gedeeltelijk verstopt, water loopt wel weg maar niet meer zo snel als het zou moeten.
Gewoon ontstoppen met een ontstopper, daarmee haal je heel veel vuil los.
itsme
13 jaar geleden
Vaak laat een vaatwasser slib achter in de leidingen dit kan pas na een aantal jaren parten spelen. Het beste is om de afvoer leiding door te steken met een ontstoppings spiraal (zie link)
Mocht dit geen oplossing bieden dan kunt u nog altijd overgaan op chemicalien (ontstoppings middelen)
Gebruik hier voor geen korrels zoals caustic soda, deze werken alleen met kokend water en dat wordt knoeien als u het in het buisje wilt doen.
Aan te raden is om dan over te stappen op vloeibare onstopper.
Ikzelf gebruik dan altijd super ontstopper, deze is op zwavelzuur basis (die haal ik trouwens ook bij onderstaande winkel) en lost alle biolochisch afbreekbare deeltjes op. En alle niet biologische , zoals PVC, koper, rubber, RVS, plastic, teflon, tast hij niet aan.
Dit product kan je ook perfect gebruiken ter preventie van verstoppingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zit er stiekem toch iets in de buis, ergens moet het zo zijn dat het water er minder snel doorkan als voorheen. Als die bv. halfdicht zit kan dat ervoor zorgen dat het water minder snel wegkan en daardoor "overloopt".

Reinig de afvoer dus eens, met bv. HG spul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens om hem 2x op de heetste stand te gebruiken.
op een te lage stad gaan de zeep resten vast koeken.
in de afvoer.
dit ben ik vaker tegen gekomen bij mijn klanten.
vaak uit oogpunt van te zuinig willen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leidingen koeken na verloop van jaren wat aan je kan wel een ontstopper gebruiken,maar dit zal niet alles weer voorkomen!
Doe het volgende je afvoerslang gaat de pijp in op de hoogte bovenkant machine.
Koop een y T stuk zaag de afvoerpijp ongeveer 25cm af ,plaats het T stuk en zet in het T stuk aan elke kant weer een stukje pijp zodat alles weer gelijk komt met bovenkant machine.
Plaats in 1 pijp weer de afvoerslang en plaats op het andere pijpje een afdekkapje waar je vooraf een gaatje in boort van ongeveer 10mm en doe het kapje er vervolgens los op,in verband met een latere ontstopping.
Nu kan de afvoer de opgebouwde tegendruk kwijt en stroomt er geen water meer uit de pijp!
Succes verzekert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HG duo ontstopper

De specialisten van HG hebben HG duo ontstopper speciaal ontwikkeld voor de meest hardnekkige verstoppingen veroorzaakt door vet- en etensresten (keukenafvoer) of haar, tandpasta, zeepresten of huidvetten enz.
Echt een aanrader zie bijgaande link,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi jvanuden,

komt al het afval water terug, of komt alleen het eerste beetje terug?

als alles terug komt, dan is er toch ergens iets verstopt.

komt bij elke spoelbeurd alleen het eerste beetje terug, dan is er sprake van een luchtbel.
die kan worden gevormd door een verzakking ergens in het afvoerkanaal. controleer de leiding tot aan het hoofdriool en verhelp de verzakking.

aansluitingen moeten haaks op elkaar worden aangesloten.
in de leidingen moet ALTIJD ruimte zijn voor lucht in de leiding.
dus volle leidingen zijn uit den boze, dan krijg je blub-blub geluiden zorg voor een goede riool ontluchting.

maar zoals je schreef, er is 'niets veranderd'
maar er is natuurlijk WEL iets veranderd, vermoedelijk is er iets verzakt, mogelijk als gevolg van een verbouwing uitbreiding, of iets dergelijks. misschien wel een paar maanden geleden uitgevoerd, nu is de leiding pas verzakt.

kortom, even nalopen tot aan het hoofdriool

veel suc6
groeten, Dré