Hoe sluit ik deze lamp aan?

De lamp deed het vanmorgen wel en was aangesloten aan een ventilatortje. De ventilator is kapot en die heb ik afgekoppeld.

De plaffonière heeft een blauw en een bruine draad. de draden uit het plafond zijn zwart en rood/bruin.

op de een of andere manier krijg ik het lampje niet meer brandend. Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

zwart is de schakel draad deze komt uit de schakelaar die op de muur zit. deze moet je aansluiten opde Bruine draad van de plaffonière. De rood draad gaat op de Blauwe draad van de plaffonière.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies zoals ik deed! toch geen licht nog ideeën? bedankt alvast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lamp toch kapot? probeer het lampje is in een ander lamp.
anders als u een multimeter hebt of een spanningszoeker, eens kijken of er wel spanning op staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ inderdaad zeker weten dat die lamp het doet, zou net toevallig zijn dat ie kapot is, maar anders ben je uren aan het zoeken voor niks.

Andere antwoorden (3)

Ik heb het vermoeden dat de fout in de schakelaar of de bedrading zit. Probeer ook die ventilo eens op een andere plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wellicht, maar de lamp werkte prima. Als ik de lamp aan deed ging de ventilator ook aan. Als ik alleen de ventilator verwijder veranderd er niks met de schakelaar toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ventilator is niet op een andere plaatst te testen, zit ingebouwd in een muur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, schakelaar zal ok zijn maar de ventilo en de lamp zullen in serie gelegen hebben. Dwz als een van beide onderbroken is dan werkt er niets meer, net zoals een kerstslinger. U kan toch wel een verlengkabeltje aansluiten op uw ventilo en dan ook eens aan de lamp.
Als mijn vermoeden klopt dan zal een van de 2 onderbroken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik schrijf net hetzelfde over die serie, maar toen stond dat hier nog niet.
Ik begrijp de situatie niet helemaal, dus verbeter me maar als ik iets verkeerd zeg.

De ventilator zit in de muur,
de lamp aan het plafond.

Wat heb je met de lamp gedaan?
En waarom, want om die ventilator af te koppelen hoef je toch niks bij de lamp te doen. (of heb je iets in de centraaldoos gedaan?)

Als je verder niks gedaan hebt dan denk ik dat er iets in serie stond. (dat hoort niet zo)
Je kan dat checken door de draden die op de ventilator zaten door te verbinden, maar dat is nogal gevaarlijk. Het is veiliger om op die draden (tijdelijk) een lamp aan te sluiten, dan kan je meteen zien wat er gebeurt.

Bij 2 draden en een gewone gloeilamp maakt het voor de werking niet uit hoe de draden worden aangesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als leek gebruik ik lekentaal Mijn ventilator, die in de muur zit, loopt via een kabel naar het punt toe waar de lamp zijn stroom weg haalt. Hier is dus ook de ventilator op aangesloten. De ventilator heb ik weggehaald nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekentaal is meestal ook het duidelijkst. Ik begreep vooral nu hoe de draden lopen/liepen Maar niks geks aan de hands dus,
die lamp zou het gewoon moeten doen.
Of er moet nog ergens een niet opgemerkt draadje zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heb je met de draden gedaan die naar de ventilator liepen? dit was ook een rode en een zwarte draad. Mogelijkheid: Vanuit de schakelaar liep een zwarte draad en een rode naar de ventilator. Vanuit dat punt gingen weer twee draden verder naar de lamp. Als je nu alleen de ventilator hebt weggehaald maar geen draden hebt doorverbonden zal er niets gebeuren.
De lamp brandt waarschijnlijk alleen als de ventilator draait. Dus moet je een zwarte en een rode draad rechtstreeks op de lamp aansluiten.
Meet met een spanningszoeker dan of je wel spanning op de rode voedingsdraad hebt.
Anders is je schakelaar stuk.