Hoe verwijder ik op een makkelijke manier een gebladderde verflaag. Afsteken is de eerste optie maar wel tijdrovend.

De badkamer dient te worden geverfd maar ik zie als een berg op tegen het verwijderen van de gebladderde verflaag. Is er een makkelijkere manier dan het traditionele afsteken??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.4K

Het beste antwoord

Een makkelijke manier is er helaas niet.
Allereerst gaat het er om wat voor type verf het is. Watergedragen verf laat zich niet afbranden, maar alleen afsteken, afbijten of afwassen.
Ga met een natte vinger over het oppervlak. Is je vinger wit, dan is het mogelijk veegvast (kalk) en zal je deze af moeten wassen (water en steken / krabben), fixeren en opnieuw met een verf behandelen.
Is het géén veegvast maar latex, dan afkrabben, egaliseren met een muurvuller, fixeren en afwerken.
Of bladders wegkrabben, egaliseren, glasvlies plakken en afwerken.
Of uittengelen en gipsplaten, schroten of iets dergelijks aanbrengen.
Gaat het om houtwerk, dan is afbranden waarschijnlijk de enige duurzame oplossing. Verf bladdert niet voor niets. Dit heeft altijd te maken met spanningsverschil, vocht, veroudering, te grote laagdikte of (hechtings) problemen met de ondergrond. Je zal dan ook de mogelijke oorzaak moeten achterhalen en deze weg moeten nemen.
Als je dit niet goed aanpakt, blijven het lapmiddelen en zal je het (helaas) vroeg of laat toch goed aan moeten pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee geen andere optie dan de losse stukken eerst goed verwijderen. De laag biedt namelijk geen houvast meer voor een andere oplossing
13 jaar geleden
Misschien is de verffohn iets voor jou...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met hete lucht strippen, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afbijtmiddel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een verfafbrander gebruiken in combinatie met een schraper. Dat werkt super, zelfs als de verflaag relatief dik is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat je in huis geen verfbrander mag gebruiken i.v.m brandgevaar,alleen föhnen mag.