De buitenkant van het huis (kozijnen,) moet worden geschilderd. Het huis ligt op het NW. Wat is beter: hoogglans, zijdeglans, of mat?

Bovendien wordt de kleur rood. Is dan nog de glans van de verf van enige invloed?

Ook ben ik bang dat "rood" alleen te rood wordt. Je ziet vaak ramen in twee kleuren geschilderd. B.V. groen/crème.
Zijn er specifieke kleuren, die met rood samen gaan, en weet iemand websites met voorbeelden?
Het is een wat ouder pand, bijna een beschermd stadsgezicht

Tips: graag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood buiten wordt ALTIJD vaag. Zou er nog eens goed over nadenken......

Het beste antwoord

Rood is in diverse varianten een klassieke kleur voor woningen.
Denk aan het rood van gevels van Amsterdamse grachtenpanden (ACC-code*: C4.40.20), vaak in combinatie met crèmekleurige kozijnen (ACC: F2.06.84). Die combinatie zou je ook kunnen omdraaien.
In het Gooi zie je vaak witte huizen met rode luiken (C0.60.30) met een groene rand (L0.20.20).
Haarzuilens in Utrecht combineert strepen en ruiten in rood (C4.75.30) en wit (zie hier voor een voorbeeld: http://imageshack.us/photo/my-images/123/fotowinkelav4wq.jpg/sr=1 ).
Op Zuidhollandse dijkhuisjes vind je rode kozijnen in C4.60.30.
Ellemeet in Zeeland heeft ook opvallende kleuren met rood erin: witte gevels, zwarte deuren, een rood dat oranje zweemt (C4.60.40) en een bruiniger rood: (C2.60.25) - geïntroduceerd door Duitse huisjesbezitters daar.
In de Achterhoek kom je rood houtwerk tegen in bescheiden, roestachtige nuances: C0.40.30 en C0.45.20.
Bronkhorst in Gelderland is rood. Roodbruine baksteen, rode dakpannen, en witte kozijnen en rode deuren en luiken in C3.50.29 en C2.50.25.
In Drenthe kom je echt 'ossenbloedrood' tegen: C0.4.30.
Bourtange in Groningen is het dorp van de dodekop: een ijzermenie, B2.20.30 - in Zuid-Friesland zie je vaak de varianten B2.30.20, B9.53.23 en C0.45.21, nog wat meer neigend naar bruinrood.

Dus bedenk wat je wilt: helder rood? Klassiek ossenbloedrood? Wat voor kleur heeft de gevel? Als je oranje bakstenen hebt, komt een kleur heel anders over dan wanneer je gele baksteen hebt, een grijze gevel, of een gevel die geschilderd is in een bepaalde tint.

Zoek aan de hand van de kleurcodes eens (op internet) naar een tint die je aanstaat. Met de code kun je precies die kleur laten mengen (desnoods in een kleine hoeveelheid om eerst te testen).
De klassieke combinaties met roodtinten zijn zwarte, witte, groene tinten, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde roden goed samengaan met vrij zachte geeltinten - wederom afhankelijk van de rest van je huis.

Bron van informatie over de streekkleuren en hun codes:
Kleurenatlas - schets van kleur in Nederland, auteur Rob van Maanen, ISBN 90-74252-13-3

Hier kun je bijvoorbeeld kleurenwaaiers bestellen:
http://www.sikkens.nl/nl/kleur/collecties/Pages/Kleurdocumentatie.aspx

http://www.kleurenwaaier.net/ heeft kleuren online staan - let op, die kunnen vertekend zijn door de instellingen van je beeldscherm!
Bij http://www.kleurenwaaier.net/8-BM-Oudhollandse-col.html zie je ook klassieke tinten.

*ACC = Acoat Colour Codification
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt er werk van gemaakt zegt!!! +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je huis gaat schilderen, wil je wel de goeie kleuren kiezen - hiermee krijgt de vraagsteller een idee van de 'traditionele' en de regiokleuren, en kan verder inspiratie opdoen, hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, als ik het nu niet meer kan vinden....
Heel erg bedankt dat je deze moeite hebt genomen. Ik heb vanmiddag de schilder gehad om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Nog enige moeite met hun vaktaal, maar dat zal ik vast ook nog wel leren. Nogmaals dank!

Andere antwoorden (3)

Het ligt er maar net aan wat je mooier vindt. hoogglans, mat of zijdeglans. Rood is inderdaad erg overheersend maar ook hiervoor telt; het ligt aan je eigen smaak. Vraag anders een schilder om eens mee te kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Hoogglans is het beste.
hallo ik ben van beroep schilder en hoogglans lak is de sterkste lak voor je kozijnen en zal ze langere bescherming bieden dit wil niet zeggen dat zijdeglans of mat slecht zijn maar dit moet je gewoon eerder weer bij houden voor de rest is het een kwestie van smaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de staat van het pand,je geeft al aan dat het een ouder pand is,zeker een ouder pand vergt al meer onderhoud.
Hoe ziet het schilderwerk eruit,is het altijd goed onderhouden of ziet het er slecht uit,zit er dubbelglas of enkel glas in,staan de verstekken open,zit er houtrot? Hoe ziet het binnenschilderwerk eruit? Dit zijn zeer belangrijke dingen om te weten.
Dus wat voor verf ga je gebruiken,dat ligt eigenlijk een beetje aan de situatie.

Ik zou eigenlijk eens wat foto's willen zien,dan kan ik je wat beter op weg helpen.

Voor wat kleuren betreft zou je eens op de site van herfst en helder verf kunnen kijken deze hebben nog echt de oude nostalgische kleuren.

Hoop je dat je een beetje vooruit kunt op het moment.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je zou een schilder uit de buurt om advies kunnen vragen,of ga even naar een verf speciaalzaak met een paar foto's van de situatie,laat je in ieder geval goed informeren. Dit zou ik zeker doen.