Waarom gaat mijn kantel kiep raam niet meer dicht?

Ik heb sinds kort een nieuw kozijn op mijn kamer. twee ramen hiervan zijn kantel kiep ramen. Eén van de twee ramen staat op de kiep kant (boven open), maar ik krijg hem niet meer in een andere stand (helemaal open of dicht). De hendel staat omhoog, maar ik krijg hem niet gedraaid naar horizontaal of naar onder. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en hoe ik dit op kan lossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.8K

Antwoorden (5)

Klink eraf halen en dan draaien met een schroeven draaier als je ze pas hebt heb je vast nog garantie dus laat het bedrijf nog een keer langs komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik nooit doen als er geen verstand van heb t!!
Je moet bij die ramen altijd heel goed opletten dat je niet de verkeerde combinatie van krukstand en beweging van het raam uitvoert, want dan is het mechaniek beschadigd (een vriendin van me had het ook en het schijnt vaak voor te komen). Als je nog garantie hebt dus maar snel de monteur laten komen dan is het zo weer in orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het raam eerst helemaal dichtduwen. Goed kijken of het aan alle kanten goed gesloten is.
Dan pas gaan draaien aan de hendel. Eerst horizontaal en dan naar beneden.
Dan is je raam dicht. Vervolgens kun je de handel horizontaal draaien om het raam helemaal open te doen.

Als dat echt niet lukt zou ik de leverancier bellen. Niet zelf aan gaan knoeien. dan verspeel je wellicht je garantie.
Je hebt ze nog maar kort schrijf je dus komen ze zeker. Vraag nogeens een goede demonstratie van de bediening van je ramen.
Het is van groot belang dat je dat met beleid doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zit t scharnier niet goed, dat gebeurt vaak bij dat soort ramen omdat de scharnieren goed dicht moeten vallen voor je de andere stand gebruikt. Soms lijkt t alsof ie wel goed zit, maar dan is t net niet en als je em dan weer wil openen zit t vast.
2 scharnieren zitten aan de onderkant van t raam. Als je er een stoel voor zet, je voeten op beide scharnieren en dan tegelijkertijd met grof geweld probeert om te weer recht te knallen kán dat t probleem oplossen. Wel op eigen risico, ik moet geen schadeclaim van je!
Anyway, dit werkte wel bij t ziekenhuis waar ik zat. Het was de teamleider te verl moeite om de technische dienst in te schakelen en hij fixte t probleem zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de zijkant van het raam kijkt, waar het schuifmechanisme zit (zijkant, bovenkant): kijk of daar een palletje of nokje zit, dat met de hand te verschuiven is, misschien blokkeert dat de beweging van de hendel. Proberen of je dat met je hand kunt deblokkeren.